DreamHack och Elmia förlänger sitt partnerskap

DreamHack och Elmia förlänger sitt partnerskap

DreamHack stannar kvar på Elmia i Jönköping minst tre år framåt. Parterna har återigen förlängt sitt avtal, och därmed arrangeras de båda festivalerna DreamHack Summer och DreamHack Winter på Elmia fram till slutet av 2022.

Jönköping har med de årliga DreamHack-festivalerna från starten 2002 etablerat sig som “City of DreamHack”.

– Det känns riktigt bra att ha nått en ny överenskommelse med Elmia, vilket säkrar att DreamHack Summer och DreamHack Winter stannar där de hör hemma under de närmaste åren, säger DreamHacks co-CEO Marcus Lindmark. Elmia, och hela Jönköping, har alltid varit fantastiska samarbetspartners. De välkomnar gamers från hela världen till sin stad och stöttar oss alltid på bästa sätt med allt de kan bidra med.

Även om Jönköping må vara den minsta staden som står värd för DreamHack är det engagemang som visas, i kombination med rika historiken mellan staden och DreamHack, något unikt och svårslaget.

– Det är riktigt roligt att vi nu säkrat ytterligare minst sex genomföranden av DreamHack på Elmia. E-sportens snabba utveckling och spridning ger värden till andra mässor och event på Elmia. För att bara nämna ett exempel utgör begreppet ”gamification” ett intresseområde. Användning av spel-liknande belöningssystem i utvecklingsarbete och kompetensförsörjning expanderar kraftigt i de flesta branscher. Inte minst i och med intåget av 90-talisterna på arbetsmarknaden, säger Lotta Frenssen, VD på Elmia och fortsätter:

– Den trygghet som Jönköping utgör för föräldrar, som kanske för första gången släpper iväg sina ungdomar hemifrån för att spendera några dygn med andra e-sportfrälsta ungdomar, är en viktig anledning till DreamHacks val av stad och arena. Vidare utgör naturligtvis Elmias lokaler, inklusive kommande utvecklingsarbeten, en mycket viktig parameter för DreamHacks val av plats. Ytterligare en viktig del i det förnyade samarbetet utgörs av mat och dryck. Elmias nya restauratör, FC Gruppen, kommer erbjuda DreamHacks besökare näringsriktig mat och dryck under hela eventet.

DreamHack arrangeras närmast på Elmia i Jönköping den 28 november – 1 december med en ny upplaga av DreamHack Winter. Festivalen kommer dessutom att stå värd för DreamHacks 25-årsjubileum.

OM ELMIA

Elmia har arrangerat mässor och event sedan 1961 och är i dag en väletablerad mötesplats för innovationer, affärsutveckling och upplevelser. Elmia ägs av Jönköpings kommun och välkomnar varje år mellan 350 000 och 450 000 besökare till ett stort utbud av möten, mässor och event.

OM DREAMHACK

DreamHack skapar underhållning för en ung digital generation. DreamHack grundades 1994 som ett lanparty, men har under de senaste 20 åren utvecklats till en digital festival för unga i Europa och Nordamerika. DreamHack-festivalerna bjuder på esport i flera grenar, livemusik, utställningar, kreativa tävlingar, lanparty, cosplay och mycket mer. DreamHack är pionjärer inom esport och fortsätter att vara en av världens största producenter av esportinnehåll. Miljontals tittare följer DreamHacks sändningar varje år. Under 2018 välkomnade DreamHack över 310,000 besökare.

Mer information finns på dreamhack.com. DreamHack är en del av det ledande digitala underhållningsföretaget MTG. Mer information på mtg.com .

PRESSKONTAKT DREAMHACK

Per Sjölin+46 730 25 31 99 | per.sjolin@dreamhack.com

PRESSKONTAKT ELMIA:

Lotta Frenssen, CEO, Elmia AB+46 36 15 20 00 (switchboard) | lotta.frenssen@elmia.se

www.elmia.se