DreamHack stannar på Elmia

DreamHack stannar på Elmia

Det är nu klart att världens största digitala festival – DreamHack – blir kvar på Elmia i Jönköping. Elmia och DreamHack har tecknat avtal om samarbete fram till och med 2018 med evenemang både sommar och vinter, DreamHack Summer och DreamHack Winter.

– Vi är glada att världens största digitala festival vill fördjupa sitt samarbete med Elmia och Jönköping och att vi bidrar till att utveckla regionen genom att ha ett av världens mest spännande evenemang inom den digitala industrin hos oss, säger Robert Sumberesi, vd för Elmia AB.

DreamHack har arrangerat festivaler på Elmia sedan 2001 och är sedan länge en klassiker på området med besökare från hela världen. Varje år har DreamHacks två evenemang tillsammans över 50 000 unika besökare på plats och följs via Internet och TV av över 15 miljoner unika tittare. Förra året fyllde DreamHack 20 år som event och firade med besöksrekord under DreamHack Winter 2014.

Ständig utveckling

Evenemanget är en plattform för esport, kunskap, hackathon, musiker som uppträder, föreläsningar av spelutvecklare, Internet & spelkultur, cosplay, mässan DreamExpo och mycket mer. Kärnan och ursprunget i DreamHack är LAN-partyt, där spelare på plats är hopkopplade i samma nätverk för att spela och tävla tillsammans och mot varandra. Den ständiga utvecklingen mot fler digitala sociala aktiviteteter drar allt större och bredare publik.

– När vi gjorde det första DreamHack-evenemanget på Elmia hade vi cirka 5 000 besökare. På DreamHack Winter 2014 i november förra året hade vi 26 672 unika personer på plats och 22 483 unika enheter i nätverket. Vi har haft en fantastisk resa tillsammans med Elmia och vi ser stora utvecklingsmöjligheter både på Elmia och i regionen, säger Marcus Lindmark, VD på DreamHack.

För mer information kontakta Robert Sumberesi, vd Elmia AB, 036-15 20 18

Datum för DreamHack på Elmia i Jönköping 2015-2018