Med störtbåge och lägre hastighet förvandlas Unimog från lastbil till traktor.

Efterlängtad nyhet presenteras på Elmia Lantbruk

Det handlar om lastbilen Mercedes-Benz Unimog som nu kommer som traktor och får köras på vanligt bilkörkort. Lastbilen visas på Elmia Lantbruk.– Kravet på C-kort har gjort att många valt bort det här alternativet, säger Claes Fehling hos den svenska importören Swedmog.

Unimog konstruerades efter andra världskriget som ett terränggående universalfordon. Det är på samma gång en lastbil och en traktor med kraftuttag både bak och fram.

I Sverige används den främst av kraftföretag och räddningstjänst, men mångsidigheten lockar även lantbrukare som har bruk av den både hemma på gården och för entreprenadverksamhet. Hindret fram till nu har varit kravet på körkort för lastbil, C-behörighet.

– I Tyskland gäller andra regler för den här typen av fordon och det har tagit sin tid att övertyga fabriken om behovet av en variant som kan registreras som traktor, säger Claes.

Trägen vinner och nu finns Unimog som traktor. Skillnaderna är en störtbåge runt hytten för att uppfylla traktorkraven och reducerad hastighet. I övrigt har den samma funktioner som lastbilsversionen.

– Som traktor B får Unimog köras på allmän väg i 50 kilometer per timme, berättar Claes.

Till sin funktion är den sedan tidigare i mångt och mycket en traktor, med hög markfrigång, fyrhjulsdrift, mekaniska och hydrauliska kraftuttag, möjlighet att montera lastaggregat och så vidare. Enligt Swedmog är den högintressant för lantbrukare som även arbetar med entreprenad, till exempel snöröjning och halkbekämpning under vinterhalvåret.

Elmia Lantbruk 24-26 oktober 2018

Elmia Lantbruk är affärsarenan som skapar förutsättningar för ett starkt svenskt lantbruk. Ett hållbart och lönsamt lantbruk med tillväxt. Ett lantbruk där det finns plats för såväl ett stort hjärta för näringen, som en nyfikenhet på innovativa vägar framåt i en konkurrensutsatt och allt mer digital värld.

Fokus: Smart Lantbruk
Hur kan digital teknik, robotik och sensorer stärka svenskt lantbruk? På mässan belyser vi ämnet för att visa på lösningar som finns idag, men framför allt för att hitta utvecklingsmöjligheter för branschens olika delar. Välkommen till den nationella fackmässan för hela det svenska lantbruket.
www.elmia.se/lantbruk