Elmia Garden summerar – en efterlängtad och viktig mötesplats

Äntligen kunde branschen mötas igen när Elmia Garden öppnade upp dörrarna. En positiv atmosfär genomsyrade hela mässan, det var glädje och belåtenhet över att äntligen kunna mötas igen. 100 utställare från sex länder fanns på plats för att visa upp sina produktnyheter. På scenen presenteras allt ifrån trädgårdstrenderna för 2022 till de senaste rönen inom branschen. Årets Butik utsågs liksom dubbla vinnare i Flower Grand Prix, blomsterbinderitävlingen som i år utökats med en debutanttävling.

- Vi är stolta över att ha kunnat genomföra en fantastisk mässa på ett smittsäkert sätt under dessa omständigheter. Det är tydligt att det personliga mötet är viktigt och där fyller vi en stor funktion som mässarrangör. Under två dagar har det varit en positiv atmosfär från både utställare och besökare. Nu ser vi fram emot att vidareutveckla mässan med både tävlingar, föreläsningar och annat säger Kristina Andersson, mässansvarig för Elmia Garden.

Flera utställare vittnar om ett uppdämt behov att mötas på mässan

”Vi är väldigt glada att få vara tillbaka på Elmia Garden efter förra årets frånvaro. Det har varit en bra mässa och alla är glada och har verkligen sett fram emot att träffas. Efter två riktigt bra dagar med bra närvaro av kunder är vi väldigt nöjda. Vi ser fram emot nästa trädgårdssäsong och efterföljande Elmia Garden, det är en viktig plattform och mötesplats för oss. Det har varit två toppendagar!” Stefan Jacobsson, försäljningschef på Hasselfors Garden.

”Det är närmast en euforisk känsla att träffa alla glada besökare här och vi är glada att vara här på Elmia Garden igen. Våra medlemmar har längtat och sett fram emot att få chansen att träffa alla leverantörer igen. För oss i branschen är Elmia Garden är en viktig mötesplats.” Kai Christensen VD på BoGrönt.

”Mässan har varit jätterolig, mycket folk på plats och alla är positiva - så vi ser fram emot en vår utan corona. Det var väldigt många besökare första dagen på mässan, det var till och med så att trängselvakten kom in och fick flagga upp lite. Men det är positivt och vi har respekterat coronareglerna ni har. Det har gått jättebra, kunderna är mer än överförtjusta i våra saker. Jag är jätteglad.” Gunnel Eldforsen, grundare Eldgarden.

Elmia Garden Trends 2022 presenterades

Efter ett år där långt ifrån allt varit som vanligt ser vi att intresset för odling och trädgård har ökat. Jan Rundgren, trendexpert och designer, bjöd på en exklusiv presentation av vad som kommer att prägla branschen under 2022.

Med de tre trenderna från Elmia Garden Trends; Jorden vi ärvde, Grönskande stad samt Lust och längtan, blir det tydligt att trädgården ger oss lust, inspiration och att alla kan odla.

Flower Grand Prix vinnarna 2021

Under Flower Grand Prix samlades landets florister på Elmia för att tävla i blomsterbinderi, nytt för i år var att tävlingen pågick under båda mässdagarna. Första dagen tävlade eliten och andra dagen debutanterna. Bedömningen var hemlig, vilket innebär att domarna inte visste vem som hade gjort vilken kreation. Många kreativa och inspirerande arbeten presenterades för domarna efter båda tävlingsdagarna.

I onsdagens elittävling blev det, liksom 2019, Marinette Månsson från Blomsterdekoratören i Varberg som stod som vinnare.

Bland debutanterna blev det Eleonor Antelius från Antelius blommor i Linköping som vann.

- Vi har haft två härliga dagar här på Elmia Garden med Flower Grand Prix. Första dagens elittävling gav fantastiska arbeten där vi fick nästan full pott på ett arbete, det är sällan det händer. Andra dagen med spända och förväntansfulla debutanter som tävlade. De fick i uppgift att göra en varsin bukett och en krans. Kreativa, inspirerande och vackra arbeten även där. Det har varit fantastiskt här på Elmia, det är härligt att vara här säger Nicklas Jensen, tävlingsledare.

Årets Butik 2021

Fyra butiker var nominerade till en av mässans nyheter: tävlingen Årets Butik. Med sin exponering av trenden Eclectic Garden blev Mästerblomman i Västerås årets vinnare.

Tack för den här gången – vi ses 2022!
      Slutligen vill vi tacka alla utställare och besökare för denna gång och tar nu sikte på Elmia Garden 2022.