Elmia Husvagn Husbil räknar med storpublik under fem dagar, 7-11 september. Årets mässa ser ut att bli extra intressant.

Elmia Husvagn Husbil tillbaka i september - Stort intresse för en bransch som visar rekordsiffror

Efter två års uppehåll är det snart dags för Elmia Husvagn Husbil att arrangeras igen. Och det är en efterlängtad mässa. Branschen har under pandemiåren haft en stark utveckling och campingarna visar rekordsiffror, säger mässansvarig Klas Brandt.
Mycket kommer vara sig likt med hallar fyllda av campingfordon och vi räknar med storpublik 7-11 september. Nyheterna och folkfesten lockar!

- Vår bransch har, precis som bilindustrin, svårigheter att leverera fordon i takt med efterfrågan. Flera tillverkare berättar att de inte har möjlighet att förse sina återförsäljare med demofordon likt tidigare år. Däremot prioriterar man att finnas med på Elmia Husvagn Husbil där man möter en stor publik, säger Klas Brandt.

Elmia Husvagn Husbil i Jönköping är Nordens största branschmässa. Nyhetsmässigt ser årets mässa ut att bli extra intressant.
    - Mässans storhet är definitivt utbudet av tillverkare och agenter som finns samlade ”under ett tak”. Hallarna på Elmia kommer att vara fyllda av 100-tals husvagnar och husbilar. Här finns allt från trendiga ”plåtisar” till de allra lyxigaste campingfordonen med extra allt. Gemensamma nämnaren är att utställarna visar aktuellt modellprogram.

Lars-Erik Hörmander, ordförande för Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF, säger också att årets mässa blir extremt intressant.
    - Elmia Husvagn Husbil är lika viktig för konsumenterna som för oss som jobbar i branschen. Dels får du som konsument se och jämföra alla modeller och varumärken, dels får du chans att träffa experter i varje monter som kan hjälpa till och hitta den modell som passar just dina intressen och behov bäst.

- Fundera innan hur du vill använda ditt fordon. Bara sommar eller året runt? Hur många ska bo där? Vill du resa runt eller ställa upp ditt fordon? Utifrån din kravlista kan du på plats hitta ditt optimala fordon och det är självklart värt massor för konsumenten, menar Lars-Erik Hörmander.
    - Mässan ger alltid en bra fingervisning om temperaturen i branschen. På mässan säljs mycket fordon och indikerar väldigt väl efterfrågan för kommande säsong.
    - Det blir självklart klassiker som Oktoberfest och danskvällar. Vi har också aktiviteter för barn och ungdomar. Mässcampingen på Elmiafältet blir stor även i år. När vi släppte biljetterna till campingområde 1 tog de slut på några minuter. Nu är bokningen öppen för område 2 och där finns fortfarande möjlighet att boka in sig, säger Klas Brandt.

Varför är mässan viktig för branschens aktörer?
    Elmia Husvagn Husbil är inte bara en gigantisk utställning av fordon, tillbehör och andra aktörer kopplade till branschen. Hur ser programmet ut i övrigt?

Elmia Husvagn Husbil arrangeras 7-11 september i Jönköping.
    Elmia Husvagn Husbil är Nordens största branschmässa. Mässan är också en stor folkfest med aktiviteter för olika åldrar och camping på mässområdet.

PRESSACKREDITERING OCH ANMÄLAN TILL PRESSLUNCH

Välkommen till vår presskonferens kl 11.00 Presscenter i Lobby Nord på Elmia med efterföljande lunch kl 12.30. Då presenterar vi bland annat Elmias branschundersökning om både dagsläge och prognos för framtiden. I direkt anslutning till presskonferensen kommer HRF arrangera en politikerhearing. Se separat inbjudan från HRF.

Länk till pressackreditering: https://www.elmia.se/husvagn/press/pressackreditering/

Här hittar du aktuellt dagsprogram:

Här ser du en utställarlista: https://www.elmia.se/husvagn/utstallarlista/