Mikael Ström, mässansvarig Elmia Hund, Lita, vit herdehund, Agne Bengtsson, vd Elmia, Peter Rimsby, projektledare Svenska Brukshundklubben, och Anna-Karin Zinnerfors, affärsområdeschef Elmia.

Elmia lanserar ny hundmässa med fokus på hundsport och hund i tjänst

Om precis ett år slår vi upp portarna till en helt ny mässa i Jönköping; Elmia Hund – Hundsport & Hund i tjänst. Mässan hålls på Elmia den 1–2 mars 2025 och kommer att samla hela hundbranschen med allt från den privata hundägaren till företag, myndigheter och ideella organisationer.

Elmia Hund – Hundsport & Hund i tjänst blir en mötesplats som erbjuder kunskap, inspiration och upplevelser och en stor bredd av aktiviteter och utställare. Samarbetspartner är Svenska Brukshundklubben (SBK).

Fokus på ett aktivt hundliv

Mässans besökare är alla som har eller funderar på att skaffa hund. Här ingår också tävlande i hundsporterna, funktionärer inom Svenska Brukshundklubben, representanter från organisationer och offentliga verksamheter som arbetar med hund i tjänst och medlemmar i mässans samarbetsorganisationer.

- Med Elmia Hund – Hundsport & Hund i tjänst fyller vi ett hål och tar en position på marknaden som ingen annan aktör har idag, säger Mikael Ström, mässansvarig för Elmia Hund och med mångårig och gedigen erfarenhet från hundbranschen. Det finns andra bra hundmässor runt om i Sverige, men de har sitt största fokus på utställningsdelen. Elmias evenemang handlar om det aktiva hundlivet för alla typer av hundägare, men kommer även att ha ett särskilt fokus på hundsport och tjänstehundutövning. Vi vill gärna låta besökarna se och uppleva vilka möjligheter det finns till aktivering tillsammans med hunden och lära sig mer om ett aktivt hundliv.

- Vi kommer att ha med en utställningsdel, men där fokuserar vi enbart på de 21 brukshundraserna som Svenska Brukshundklubben har avelsansvar för, fortsätter Mikael Ström.

Hund i tjänst är ett kraftigt växande område, både i den statliga och privata sektorn. Fram till idag har det inte funnits någon fysisk samlingsplats för de som arbetar med civila och sociala tjänstehundar.

- Vi hoppas och tror att Elmia Hund kommer att bli den platsen, säger Mikael Ström.

Ur innehållet:

• Scener med ett brett föredragsprogram, bl.a. om samhällsnyttiga hundar och deras olika arbetsuppgifter
  • Utbildningar
  • Clinics
  • Ideella, kommunala och statliga organisationer med hunden i fokus visar sin verksamhet
  • Prova-på-aktiviteter
  • Uppvisningar
  • Hundutställningar och rasklubbsmontrar för bruksraserna
  • Officiella och inofficiella tävlingar, som visar den bredd av hundsporter som finns i Sverige
  • Försäljning av produkter och tjänster

Svenska Brukshundklubben är samarbetspartner

Elmia Hund – Hundsport & Hund i tjänst arrangeras i nära samarbete med Svenska Brukshundklubben, som kommer att vara involverade i både planering och genomförande av flera av mässans många aktiviteter och scenprogram.

- Vi tycker givetvis att det här är en viktig satsning, som vi gärna vill vara med och driva, säger Peter Rimsby, projektledare hos Svenska Brukshundklubben. Hundägandet är stort i Sverige, vilket är jätteroligt, och vi vill genom Elmia Hund visa vad du kan göra med din hund. Det finns massor av aktiviteter som är roliga både för dig och din bästa vän. Dessutom vill vi visa den nytta hunden kan göra i stora delar av samhället.

- Vi är glada över att kunna utöka Elmias portfölj med ännu en satsning, säger Agne Bengtsson, vd för Elmia. Med över 1 miljon hundar i Sverige tror vi att det finns ett intresse för den här typen av mötesplats, inte minst eftersom vi kommer att ha en annan huvudinriktning än de redan etablerade hundevenemangen.

Elmia Hund – Hundsport & Hund i tjänst kommer att genomföras årligen.

Mikael Ström
Mässansvarig Elmia Hund