Elmia Wood kommer tillbaka 2025 -	Men redan våren 2024 med en skogskonferens på Elmia

Elmia Wood kommer tillbaka 2025 - Men redan våren 2024 med en skogskonferens på Elmia

Efter framgången med årets mässa beslutades det att Elmia Wood kommer att genomföras igen försommaren 2025 och platsen blir, precis som tidigare år, Bratteborg söder om Jönköping. Men först en skogskonferens under våren 2024.

Ny Elmia Wood beslutades direkt efter årets mässa

God stämning och en längtan efter att mötas igen präglade Elmia Wood 2022, med många nöjda besökare och utställare; närmare 26 000 besökare träffade över 270 utställare från 22 länder.
- Det var långt över förväntan med tanke på det läge som råder i världen, säger Agne Bengtsson, vd på Elmia. Direkt efter Elmia Wood i juni beslutades det att skogsmässan kommer tillbaka och nästa gång blir på försommaren 2025.

- Elmia Wood har alltid genomförts på ojämna årtal, men 2021 fick vi skjuta upp den till 2022 på grund av pandemin. Mässan passar dock bättre in rent planeringsmässigt med andra skogsmässor om vi kör den ojämna år, fortsätter Agne Bengtsson.

Statistik och uppföljningen efter skogsmässan

Besökarna kom till Elmia Wood i somras för att planera inför framtiden. 65 procent kom för att bland annat få idéer och kunskap inför eventuella satsningar och 40 procent för att bland annat få underlag inför redan beslutade kommande satsningar och inköp. Hela 9 av 10 besökare sa efteråt att deras mål hade uppfyllts.

Andelen besökare som fått nya affärskontakter, begärt offerter och tecknat ordrar på mässan ökade glädjande nog jämfört med de två senaste mässorna. Att det gjordes mycket affärer i samband med mässan bekräftas av utställarna, där 94 procent av dem säger att de är nöjda med det affärsmässiga resultatet av att ha deltagit på Elmia Wood 2022.

Nyheterna

Mässans tema ”Skogens värde för framtidens innovativa och hållbara skogsbruk” präglade tydligt de diskussioner som fördes. Inte minst på succésatsningen Wood Let´s Talk med spännande debatter och föreläsningar från den stora scenen och på nysatsningen Wood Innovation Loop, som var en kunskapsslinga. I väntan på Elmia Wood 2025 kan både utställare och besökare se fram emot en skoglig aktivitet under våren 2024.

-Då kommer vi att arrangera en Elmia Woodkonferens på Elmia, där vi djupdyker i de mest aktuella och innovativa frågorna som rör skogen, bland annat klimatförändringen. Mer information om evenemanget kommer längre fram i våra kanaler, avslutar Agne Bengtsson.