Elmia Future Transport, Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Road

Framtidens infrastruktur i fokus på Elmia

Hållbara transporter, teknikutveckling och säkerhetsfrågor var huvudämnen på Elmia Future Transport, Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Road. Med ett hundratal internationella utställare befäste de tre mässorna sin position som Nordens största och ledande mötesplats för transport- och infrastruktur.

Höghastighetsjärnvägen, Nollvisionen och digitaliseringens intåg i infrastrukturbranschen var några av alla de ämnen som diskuterades under det tre dagar långa konferensprogrammet. De över 70 seminarierna handlade om allt från stora infrastrukturinvesteringar på lång sikt till teknikutveckling och framtidsvisioner hos enskilda företag.

Världens största tågtillverkare Bombardier Transportation deltog både i konferensprogrammet och som utställare på Elmia Nordic Rail – Nordens ledande järnvägsmässa. Bland nyheterna i montern fanns bland annat nya Movia C30 Metro, som inom kort rullar i Stockholms tunnelbanesystem.

– Både i vår monter och i seminarier har vi haft en livlig dialog med såväl kunder som leverantörer. Med Bombardiers helhetsåtagande och fokus på tillgänglighet, nyttjande och säkerhet ser vi Elmia Nordic Rail som en naturlig arena för den nordiska järnvägsbranschen, säger Fredrik Nordström, vice vd och försäljningschef i Norden för Bombardier Transportation.

Dagliga krocktester

Elmia Nordic Road, mässan med fokus på vägar, följde upp sin lyckade premiär 2015 och gjorde årets stora succé med de dagliga krocktesterna, som arrangerades av Nordic Road Safety på en specialuppbyggd asfalterad bana utanför mässhallarna.
– Det har varit en väldig hype kring testerna med allt från inlägg på Facebook till besök från tv och radio. Vi är supernöjda med utfallet och det blev precis vad vi hade hoppats på. Alla vet att hur farligt det är med felmonterade vägräcken, men knappt någon har sett hur en krock ser ut i verkligheten. Med de här testerna har vi visat hur allvarliga konsekvenserna kan bli när hastigheten bara är 70 km/h, säger Anders Hamrin, försäljningschef på Nordic Road Safety.

Stort internationellt intresse

Av de runt 100 utländska utställarna kom tio från Storbritannien, och även den brittiska ambassaden var på plats.
– Mycket händer inom transportbranschen i de nordiska länderna och mässan på Elmia är den enda stora där alla samlas samtidigt. Det ger en möjlighet för brittiska företag, och företag i de andra länderna, att dela med sig av erfarenheter från såväl framgångsrika som sämre projekt, säger Alan Goodliffe på Department for International Trade och Brittiska ambassaden i Stockholm.

Mässledningen upplevde också positiva tongångar både från utställarna och i konferenslokalerna.
– Det är fantastiskt att få arrangera Nordens viktigaste mässa om transport och infrastruktur. Vi har genomfört konferenser om allt från miljardinvesteringar till passagerarkomfort. Vi har delat ut Future Transport Award och vi har genomfört matchmaking-möten där svenska projekt fått träffa utvalda leverantörer. Tre fantastiska dagar med Elmia Future Transport, Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Road, säger projektledare Magnus Ringqvist.

Mässorna hade 3393 unika besökare. Antal dagsbesök 4171.