Elmia Garden presenterar vinnaren av Årets Trädgårdsprodukt - Gardenbox från Dalhem Innovation AB

Gardenbox från Dalhem Garden - vinnare av Elmia Garden Award - Årets Trädgårdsprodukt 2023

2023 års trädgårdsprodukt är korad och kommer underlätta anläggningen i många trädgårdar framöver. Svensktillverkade Gardenbox Dalhem Garden från Dalhem Innovation AB utmärker sig genom sin smarta ihopsättningsteknik, genomtänkta design samt variation av storlekar och ytmaterial. Utmärkelsen delas årligen ut av trädgårdsmässan Elmia Garden.

Juryn som består av Christina Säll - chefredaktör för Hemträdgården, Simon Irvine - trädgårdsdesigner och Magnus Åström - grafisk formgivare har testat och bedömt de fem nominerade produkterna och fastnade för Dalhems smarta planteringslådor.

Gardenbox är en innovativ odlingslåda med en modulär design som enkelt kan byggas ihop på plats. Inga skruvar behövs. Den erbjuder enklare frakter med mindre miljöbelastning, samtidigt som den isolerade odlingslådan ser till att fukten behålls och rötterna inte bränner. Gardenbox är en produkt som är både stilren och funktionell, och som kan anpassas till olika utrymmen och behov.

- Det känns helt fantastiskt att vinna utmärkelsen Årets Trädgårdsprodukt! Det är en stor ära och bekräftelse på allt det hårda arbete vi har lagt ner i att utveckla vår produkt Gardenbox. Vi är otroligt stolta över att ha lyckats skapa en produkt som både tilltalar och hjälper trädgårdsentusiaster på ett hållbart sätt, säger Inge Andersson från Dalhem Innovation AB med ett stort leende.

Inge berättar vidare om företaget bakom produkten:

- Dalhem Innovation är ett småländskt bolag som strävar efter att tillverka stilrena och hållbara trädgårdsprodukter för att skapa vackra och funktionella rum både i privata trädgårdar och i offentliga miljöer. Vi är stolta över att erbjuda våra kunder produkter som är både praktiska och miljövänliga. Med Gardenbox har vi tagit ett steg framåt i vår strävan att erbjuda innovativa och hållbara trädgårdsprodukter som verkligen gör skillnad.

Läs mer om Gardenbox och Dalhem här

Juryns motivering

Med genomtänkt design och smart montering är svensktillverkade Gardenbox från Dalhem Innovation AB vinnare av Årets Trädgårdsprodukt 2023. En odlingslåda där funktion och användarvänlighet är i fokus, men även estetik och hållbarhet. Kärlen är enkla att sätta ihop och ger en stadig och gedigen planteringslåda, varken skruvar eller muttrar behövs. Gardenbox finns i olika storlekar och ytbehandlingar vilket ger stora möjligheter vid trädgårdsanläggningen. En produkt som förhoppningsvis kommer att inspirera till spännande planteringar i trädgården.

Bakgrund om Elmia Garden Award – Årets trädgårdsprodukt

Elmia Garden Award är en utmärkelse som lyfter nya och innovativa produkter inom trädgårdsbranschen. Syftet med Årets Trädgårdsprodukt är att visa på den kreativitet och produktutveckling som sker inom trädgårdsbranschen. Elmia Garden ger företag, såväl stora som små, chansen att visa upp sina bidrag för en bredare publik.

Läs mer om Elmia Garden Award här.

Annika Lindskog
    Projektkoordinator Elmia Garden