Golfen satsar stort och länge på Elmia Park

Golfen satsar stort och länge på Elmia Park

De båda organisationerna SGA, Swedish Greenkeepers Association, och Svenska Golfförbundet har tecknat ett sexårigt samarbetsavtal med Elmia Park. Årets mässa arrangeras 22-24 september och det nya avtalet innebär att Elmia Park fortsätter att vara golfbranschens viktigaste mötesplats även under tre följande mässor.Golfen satsar stort och länge på Elmia Park

– Elmia Park är helt odiskutabelt den bästa mötesplatsen vi kan ha för branschen. Här finns generösa utställningsytor och vi kan hålla ett gediget och bra seminarieprogram och väldigt bra branschevenemang. Det är ett kanonbra koncept och vi vill arbeta långsiktig, därför är det jätteviktigt för oss att ha den här mötesplatsen. Jönköping ligger även väldigt bra till geografiskt, det ska man inte heller glömma, säger Björn Eichmüller, kanslichef på SGA Riks.

För besökarna på Elmia Park innebär avtalet att utbudet av utrustning kring grönytor och skötsel av golfbanor blir extra stort. Allt från senaste maskinerna, tjänsterna och redskapen till kunskap och nya rön kommer att finnas på mässan.

– Jag ser framför allt väldigt positivt på att vi har en samlad mässa för grönytesidan, att det finns en gemensam mötesplats. Vi behöver det här – att man träffas, tittar på maskiner och nyheter. Det är viktigt för hela branschen, säger Håkan Stålbro, ban-, spel- och tävlingsutvecklingschef på Svenska Golfförbundet.

Skötsel av fotbollsplaner

SGA organiserar både greenkeepers på golfbanor och planskötare inom fotboll, och det nya avtalet med Elmia Park innebär även att det blir en särskild satsning på skötseln av fotbollsplaner på mässorna. Dessutom kommer de båda organisationerna att vara med och utveckla Elmia Park som mötesplats genom att delta i den referensgrupp som arbetar med detta.

– Golfbranschen är en väldigt viktig målgrupp för mässan, en fjärdedel av mässbesökarna har anknytning till golf. Fotbollsseminarierna betyder också mycket för att utveckla mässan inom idrottssegmentet. Vi ser fram mot ett långsiktigt samarbete med SGA och Svenska Golfförbundet och det är extra roligt att vi kan berätta om det redan nu inför årets mässa, säger Maria Lindsäth, mässansvarig för Elmia Park.

Läs mer om Elmia Park och mässans scen- och seminarieprogram här: http://www.elmia.se/park/

För mer information om Elmia Park kontakta Maria Lindsäth, mässansvarig, tel: 036-15 22 28