Wesselka Mandowa, CMF Lead Designer på BMW Group Designworks i Los Angeles visar upp projektet som är inspirerad av ny teknologi från USA och Europa.

Hållbarhet och innovation präglar framtidens bilinteriörer – BMW Group Designworks kommer till Elmia Subcontractor

Forskning, innovation och moonshot-thinking. Det är vad som fått BMW Group Designworks att öppna dörrar till nya material och teknologier som kommer att omforma hela fordonsbranschen. I år ställer Designworks ut på Subcontractor InnoDex och visar upp sina konceptsäten Infinite Loop och Grown Inovation, två innovativa projekt som verkar för att främja hållbarhet inom bilindustrin.

Wesselka Mandowa, CMF Lead Designer på BMW Group Designworks i Los Angeles har sedan 2009 varit en del av designteamet på BMW Group. Projektet som kommer visas på Subcontractor är ett samarbete mellan Designworks studion i Los Angeles och huvudkontoret i München och inspirerad av ny teknologi från USA och Europa.

Wesselka berättar att särskilt en term har inspirerat till projektet, Moonshot thinking. Moonshot thinking innebär att man inte nöjer sig med små steg eller gradvisa förbättringar, utan snarare söker radikala förändringar och lösningar på globala tekniska eller vetenskapliga utmaningar. På BMW Group Designworks tror man att det är vad som behövs för att lösa de klimathot vi står inför och skapa en bättre framtid.

Infinite Loop – textilavfall blir hållbara säten

Målet med säteskoncepten har varit tydligt. Att kombinera det estetiska med det hållbara. Med hjälp av banbrytande forskning och teknologi har detta resulterat i material som både har ett lägre CO2-avtryck och håller en hög premiumkvalitet. Det första konceptet, Infinite Loop, kännetecknas av den genomgående användningen av återvunnet material. Här omvandlas textilavfall till en syntetisk tråd som sen används till sätenas sittytor. Denna tillverkningsprocess använder cirka 98 % mindre vatten än vid användning av bomull och minskar koldioxidutsläppen med cirka 80 % jämfört med den traditionella bearbetningen av polyester.

- Med Infinite Loop konceptet kan vi med hjälp av vårt eget produktavfall skapa nya material som sedan kan användas om och om igen. Till exempel kan de fasta tyget i sätenas ryggstöd tillverkas av sittygsskum från gamla fordon för att bli en del av en helt cirkulär ekonomi, berättar Wesselka.

Grown Innovation – alternativ till läder

Det andra sittygskonceptet som kommer visas på mässan är "Grown Innovation," ett projekt som fokuserar på innovativa material och teknologier. I projektet kombineras textilier av 100% återvunnet material med naturliga fibrer och ett unikt biomaterial. Biomaterialet är baserat på bakteriell cellulosa och skapas genom en laboratorieprocess.
- Materialet möjliggör skapandet av en textil som är både plastfri, biologisk nedbrytbar och helt fri från animaliska produkter, vilket gör det till ett potentiellt alternativ till traditionellt läder inom fordonsindustrin. En annan viktig aspekt av utvecklingen är samverkan mellan textilmaterial och 3D-utskriftsprocesser. Det ger oss designers en stor kreativ frihet att utforska designformer och färgeffekter, berättar Wesselka.

Det är första gången Wesselka besöker Elmia Subcontractor Arena, där hon kommer att hålla en projektpresentation om material- och designprocessen. Förväntningarna på mässan är att få inspiration och dela idéer företag emellan.
– Eftersom Subcontractor är en av de ledande innovations-eventen i Europa ser vi det som en viktig plats för framtida samarbeten. Att få träffa andra bolag, dela idéer och inspireras av varandra är otroligt viktigt för oss, avslutar Wesselka.

BMW Group Designworks innovativa säten finns att se på Subcontractor InnoDex under Elmia Subcontractor, 14-16 november.

Subcontractor InnoDex är arenan för produktutvecklare, konstruktörer och designers inom industrin. Det är en unik plattform för att dela kunskap och få inspiration, med spännande utställningar och informativa föreläsningar om nyskapande material, innovativa tekniker och kreativa arbetsmetoder.