Nominerade bidrag till Elmia Lantbruk Innovation Award 2022

Här är de nominerade till Elmia Lantbruk Innovation Award 2022

En autonom fältrobot som med hög precision bekämpar ogräs i grönsaksodlingar, stolpar med giftfri impregnering av bioharts och en ny typ av steglös växellåda som är elektromekanisk är tre av de 22 nominerade bidragen till årets Elmia Lantbruk Innovation Award. Utmärkelsen lyfter ny och innovativ teknik inom jordbruk och animalieproduktion som bidrar till att utveckla det svenska lantbruket.

Totalt har 22 produkter gått vidare och blivit nominerade till Elmia Lantbruk Innovation Award 2022. I oktober avslöjas det vilka produkter som nått upp till guld och silver. För utmärkelsen guld krävs att produkten både är ny på marknaden och att tekniken är principiellt ny för produktområdet. Mest prestigefylld är förstås guld, men även silver är en bekräftelse på att produkten ses som en utveckling av det svenska lantbruket. Juryns bedömning utgår från kriterierna nyhetsvärde, miljöpåverkan, arbetsmiljö, produktkvalitet och djurvälfärd.

- I år ser vi en stor bredd bland de nominerade bidragen till Elmia Lantbruk Innovation Award med allt från smart och intelligent programvara till utrustning med hög precision och prestanda. Innovationskraften och viljan att utvecklas finns i branschen. Många av de nominerade bidragen har fokus på klimat och hållbarhet, vilket känns helt rätt i tiden, säger Carolina Axelsson, mässansvaring för Elmia Lantbruk och juryns ordförande.

Prisutdelningen kommer äga rum på Elmia Lantbruks första dag, den 19 oktober.

Välkommen till mässan 19-21 oktober och kika närmare på de nominerade produkterna.

Läs mer om den nominerade bidragen här.

För mer information om Elmia Lantbruk Innovation Award och Elmia Lantbruk:

Carolina Axelsson, mässansvarig och juryns ordförande, carolina.axelsson@elmia.se, 036-15 22 70