Här är de nominerade till Elmia Lantbruk Innovation Award

Här är de nominerade till Elmia Lantbruk Innovation Award

En app som också är ett laboratorium, en traktor som går på biogas och en vattenmadrass för kor som kan användas till att värma dricksvatten. Det är några av produkterna som tagit sig vidare till nomineringsrundan i Elmia Lantbruk Innovation Award, utmärkelsen som sätter fokus på nyskapande innovationer för lantbruket.

Totalt 24 produkter har gått vidare och juryn kommer nu att granska varje produkt noga. I oktober avslöjas det vilka produkter som har nått upp till guld och silver. För utmärkelsen guld krävs att produkten både är ny på marknaden och att tekniken är principiellt ny för produktområdet. Mest prestigefylld är förstås guld, men även silver är en bekräftelse på att produkten ses som en utveckling av det svenska lantbruket. Juryns bedömning utgår från kriterierna nyhetsvärde, miljöpåverkan, arbetsmiljö, produktkvalitet och djurvälfärd.

– Lantbruket är inne i en intressant utveckling med många digitala innovationer som ökar effektiviteten och förenklar vardagen för många lantbrukare. Samtidigt ser vi också flera nominerade som i grunden inte är digitala och det visar på en spännande bredd i branschen, säger Maria Lindsäth, mässansvarig för Elmia Lantbruk och juryns ordförande.

Elmia Lantbruk är framflyttad till 10-12 februari 2021 på grund av Covid-19 (corona). Prisutdelningen sker den 11 februari 2021.

För mer information om Elmia Lantbruk Innovation Award och Elmia Lantbruk:
Maria Lindsäth, mässansvarig och juryns ordförande, maria.lindsath@elmia.se, 036-15 22 28.

Nominerade produkter till Elmia Lantbruk Innovation Award 2020.