Innovativ förbränning ger fem hästkrafter från en häst

Innovativ förbränning ger fem hästkrafter från en häst

Allt högre energipriser breddar utbudet av biobränslen. Hästgödsel och pellets av returträ är två nya bränslen som gör internationell debut på konferensen och mässan World Bioenergy 27-29 maj i Jönköping, Sverige. Sedan länge är det känt att hästgödsel har ett högt bränslevärde, men det skapar problem med lukt och rök vid förbränning. Det är inte heller optimalt för rötning till biogas. Samtidigt ökar antalet hästar i stora delar av världen. – Varje häst producerar gödsel med ett energivärde på 4 kW per dygn, vilket är drygt fem hästkrafter, säger Magnus Jansson på Swebo Bioenergy som är först i världen med värmeproduktion av färsk hästgödsel. Heinz satsar kapital Tre anläggningar finns i drift, en av dem på Kalmar travbana i södra Sverige. Travbanan satsade i första hand på gödselvärme för att sänka kostnaderna för borttransport och deponering, vilket sparar 200 000 kronor om året. På köpet fick man gratis värme till anläggningen. – Den totala besparingen ligger på cirka 500 000 kronor om året, säger Magnus Jansson. Bara i Sverige finns över 270 000 hästar. Den gödsel som hästarna producerar räcker för att värma 270 000 bostäder på vardera 100 kvadratmeter. I t ex USA är potentialen mångdubbelt större. Det är ett av skälen till att den amerikanske investeraren Andre Heinz gått in som delägare i Swebo Bioenergy genom det Sverigebaserade investmentbolaget Sustainable Technology Partner. Men det är inte ny teknik som gör Sverige till världsledande inom bioenergi. Kjell Andersson på branschorganisationen Svebio, som arrangerar konferensen på World Bioenergy förklarar vad som gör Sverige så intressant. – Sverige har lyckats frikoppla utsläpp från tillväxt, genom att använda teknik från hela världen i praktiken. Idag svarar bioenergi för över 25 procent av Sveriges nettoförbrukning av energi, transporterna inräknade. 500 miljoner dollar i potten Det gör Sverige till en intressant pilotmarknad, vilket kommer att märkas på World Bioenergy. En annan av mässans nyheter är ny teknik från det amerikanska företaget Vermeer för att tillverka råvara för pellets av returträ. Det ökar råvarubasen för pellets och minskar beroendet av biprodukter från sågverksindustrin. – Vermeer har även utvecklat ny teknik för lönsam hantering av skogsavfall. Vermeer bedömer World Bioenergy som så viktig att de ställer upp med egen personal på mässan, säger Morgan Ramstedt, vd för den nordiska generalagenten S&H Teknik. Flera andra länder satsar för att följa Sverige i spåren. Ett av dem är Kanada finns på plats med egen monter på World Bioenergy. Tidigare har det nordamerikanska intresset främst varit att marknadsföra pellets och andra skogsbränslen, men nu handlar det lika mycket om att attrahera ny miljöteknik. – På World Bioenergy kommer vi bland annat att presentera en fond som ska stödja byggandet av demoanläggningar i Kanada för produktion av nästa generation biobränslen, säger Inga-Lill Olsson på Kanadas ambassad i Sverige. Fonden heter Next Generation Biofuel Fund och förfogar över 500 miljoner dollar. Fonden kan även stödja utländska aktörer med kanadensiska partners.