Intelligenta och automatiska lantbruksinnovationer prisas

Intelligenta och automatiska lantbruksinnovationer prisas

Här är vinnarna i Elmia Lantbruk Innovation Award 2022
Elmia Lantbruk Innovation Award 2022 prisar tre bidrag med utmärkelsen Guld och åtta med utmärkelsen Silver. Produkterna är intelligenta, automatiska och ger lantbrukaren fördelar så väl ekonomiskt, tidsmässigt som miljömässigt.

Priserna delas ut till allt från drivlina till harv och det är stor bredd på typer av produkter som får pris. Det är viktigt med nya produkter som utvecklar hela lantbruket. Elmia Lantbruk Innovation Award är ett sätt att synliggöra och lyfta nya innovativa produkter och på så vis bidra till branschens utveckling.

- I en tid med stora utmaningar är det extra viktigt med innovationer. Lantbruksinnovationer påverkar inte bara lantbruket utan hela befolkningen. Det behövs nya radikala produkter för att möta de utmaningar som lantbruket står inför, säger Per Frankelius, en av juryns medlemmar.

- Att Elmia Lantbruk får vara en arena för innovationer och lyfta innovationskraften i branschen känns oerhört viktigt, säger Carolina Axelsson, mässansvarig för Elmia Lantbruk och juryns ordförande.

Guld-vinnare
För att vinna ett guld krävs att produkten är ny på marknaden och att tekniken är principiellt ny. Det är en innovation som bidrar till att utveckla hela lantbruket. Totalt tre produkter vinner guld:

Produkt: John Deere eAutoPowr växellåda
Företag: Svenska John Deere AB

Produkt: ExactUnload, för Krone GX440/GX520 transportvagn
Företag: Söderberg & Haak Maskin AB

Produkt: Siloking Straw Chopper (Siloking Halmhack)
Företag: Kverneland Group AB

Silver-vinnare
För att en produkt ska tilldelas silver har juryn bedömt den som en intressant nyhet. Att få silver innebär att produkten sticker ut bland de nominerade bidragen och har placerat sig bland de bästa när de olika kriterierna vägs samman. Totalt åtta produkter vinner silver:

Produkt: DeLaval comfort control CL
Företag: DeLaval Sales AB

Produkt: FaunaWood
Företag: Poda Stängsel

Produkt: MCP Torv
Företag: Raatec AB

Produkt: DirectInject
Företag: Söderberg och Haak Maskin AB

Produkt: IMPAX
Företag: Tama Group

Produkt: GEOSPREAD interface med lutningsgyro
Företag: Kverneland Group AB

Produkt: NZ Extreme 1250-1425
Företag: Väderstad AB

Produkt: Spirit 600 Combi InLine
Företag: Väderstad AB

Prisutdelning sker på Elmia Lantbruk den 19 oktober kl 11.30 på scenen i hall C. På kvällen firas pristagarna under en festlig tillställning.

Läs mer om varje produkt på elmia.se/lantbruk

Fakta om Elmia Lantbruk Innovation Award
Elmia Lantbruk Innovation Award är en utmärkelse som ska lyfta fram nya, innovativa produkter som utvecklar det svenska lantbruket.

De nominerade bidragen bedömdes 2022 av en branschkunnig jury bestående av:

• Charlotte Önnestedt, Åby Storgård
  • Per Frankelius, Linköpings universitet