Jakten, en naturlig och viktig del i samhället

Med de två senaste vintrarna i färskt minne konstaterar vi att landets jägare också är landets viltvårdare. Miljontals kronor och oräkneligt ideella arbetstimmar har de lagt ner för att stödutfodra rådjur, hjortar och andra viltarter som annars skulle lidit svårt.

Ute på våra vägar lever viltet farligt. Varje år rapporteras över 45 000 viltolyckor. Tack vare Sveriges jägarkår kan lidandet för många av dessa trafikskadade djur förkortas. En samhällsinsats som utförs av jägarkåren och som äntligen blivit uppmärksammad av samhället genom en, åtminstone symbolisk ersättning.

Jägarna gör också enormt stora insatser för den biologiska mångfalden. Viltstammar i balans, oavsett om det rör sig om varg, älg, eller vildsvin är viktigt för att den biologiska mångfalden ska hållas i rätt balans. Ett konkret exempel är insatsen som jägarkåren gör, tillsammans med forskare och biologer, för att stoppa utbredningen av mårdhund. Ett rovdjur som inte har en naturlig plats i vårt ekologiska samspel. Utan den insatsen skulle bland annat fågellivet utsättas för så stora påfrestningar att vissa arter i stort sett skulle försvinna. Även här talar vi om en ideell insats av den svenska jägarkåren till nytta för hela vårt samhälle.

Resurserna i naturens skafferi är dessutom ett klimatsmart och i allra högsta grad miljövänligt producerad matresurs. Vi talar här om cirka 15 000 ton kött, bara när det gäller älgen. Sedan tillkommer stora mängder fantastiska råvaror från vildsvin, fågel, rådjur, hjort med flera.
Viltet som en förträfflig råvara för såväl hemmet som restaurangen kommer på mässan att uppmärksammas stort. Stjärnkocken Leif Mannerström, känd från bland annat TV, finns med på mässan där han lagar mat inför publik och ger många nyttiga tips till besökarna.

På landets största jaktmässa, Elmia Game Fair, finns alla dessa områden representerade. Ett besök på mässan blir en helhetsupplevelse där traditionella mässmontrar blandas med intressanta föreläsningar om allt från jaktlig etik och hundens roll vid jakten till hur viltköttet på bästa sätt tas om hand och tillreds för matbordet.

Hela jaktbranschen finns samlad på mässområdet under tre dagar. Landets tre stora organisationer som berör ämnet finns aktivt med som samarbetspartner. Svenska Jägarförbundet för jakten. Svenska Kennelklubben står för hundsidan medan Spofa är organisationen som samlar landets leverantörer av allt som berör jakt.

– Vi är från Elmia Game Fairs sida väldigt nöjda med vad som väntar. Vi har lyckats med vårt mål att kunna erbjuda våra besökare något utöver en vanlig mässa. Vi vill istället mer likna det med en upplevelse som kopplar samman alla områden inom jakten.
– Mässan har varit slutsåld sedan länge och alla viktiga aktörer i branschen finns med på utställarlistan när vi slår upp portarna på torsdag morgon, säger Klas Brandt, mässansvarig.