Jönköping Horse Show utvecklas på Elmia

Jönköping Horse Show utvecklas på Elmia – hästlovet är tillbaka

Sedan några år tillbaka har Jönköping Horse Show arrangerats på Elmia i Jönköping, med senaste evenemanget hösten 2021. Jönköping Horse Show har vuxit till ett internationellt evenemang med delar av världseliten på plats. Intresset för svensk ridsport och tävlingarna har aldrig varit större och Jönköping Horse Show har blivit en självklar samlingsplats för alla hästintresserade.

Tävlingarna är grundade av den namntunga hästsporttrion Lisen Bratt Fredricson, Jana Wannius och Sylve Söderstrand vars vision hela tiden varit glasklar. Nu tar grundarna i samarbete med Elmia nästa steg i utvecklingen av evenemanget.

- Vi ville skapa en naturlig mötesplats för ridsporten, en tävling för alla! Unghästar, barn, ungdomar, och elit. Hoppning, dressyr, mässa. Allt samlat på en plats i Sverige som är geografiskt tillgänglig för många, Elmia är perfekt. 2019 arrangerade vi tävlingarna för första gången under höstlovet, som blev Hästlovet. Det har hela tiden varit vårt mål och det är så roligt att kunna arbeta och ha säkrat upp Hästlovet i tre år framöver, säger Lisen Bratt Fredricson.

Jönköping Horse Show och Elmia har ingått i ett flerårsavtal 2022-2024 och kommer arrangeras i utökat format och med nya datum. Evenemanget kommer att arrangeras under höstlovsveckorna och bjuda på tävlingar, shower, utställningar, konferenser och utbildningar – allt för ridsporten.

- Vi ser fram mot ett långsiktigt samarbete och ett ännu större hästevent i Jönköping och på Elmia de kommande åren, säger Agne Bengtsson, tf vd Elmia.

- Tillsammans tar vi nu nästa steg i ett fint samarbete med svensk och internationell hästelit, säger Jonas Berglund, projektledare Elmia.

2022 års hästfest kommer att arrangeras v 44, 1–6 november. Det innebär också att tävlingarna växer med ytterligare en dag.

Läs mer på www.jonkopinghorseshow.se

Frågor