Kommunerna eldar upp fordonsbränsle

Marknaden skriker efter biogas till bilar. Men i flesta kommuner används den till annat. I bästa fall för att värma lokaler.

I Sverige har etanolen det tungt med bland annat höga spannmålspriser. Då passar biogasen på att markandsföra sig som det billigaste bränslet till bilar.

Tidigare har vi fått agera i skuggan av etanolen. Vi tyckte att det var dags för oss att kliva fram nu och berätta att den som kör på förnybar biogas, kör på marknadens ur miljösynpunkt allra bästa drivmedel. Dessutom är biogasen det billigaste drivmedlet, säger Johan Rietz, som är projektledare för Biogas Syd.

Bakom kampanjen står kraftbolagen E.ON Gas, Lunds energi och Öresundskraft som slagit sig samman i projekt Biogas Syd. Och kraftbolagen har stora planer för utbyggnaden av fordonsgasnätet i Skåne. Till en början ska varje kommun ha minst ett gastankställe. Sedan kan det bli tankställen på alla större bussdepåer runt om i Skåne. Sammanlagt rör det sig om investeringar på flera miljarder.

- I år lanseras två bilmodeller som är alternativ till Volvo V 70 och som borde vara intressanta som tjänstebilar. Inte minst som förmånsvärdet på en gasbil är lägre än det är på en bensinbil, fortsätter Johan Rietz.

Men det är fortfarande ganska glest mellan tankställena för gas i Sverige. Ett 80-tal finns och ytterligare ett 30-tal planeras att byggas.

Jag tycker ändå att det är en hygglig takt på utbyggnaden och i södra Sverige är det ganska tätt mellan tankstationerna. Och jag är egentlighen inte orolig för utbyggnadstakten. På Västkusten byggdes det upp ett nät av tankstationer på kort tid. Jag tror att vi kommer att få samma utveckling i hela landet, menar Johan Rietz.

Om det blir verklighet kommer den biogas som idag tillverkas att räcka till. På de flesta reningsverk där det produceras biogas används den till att värma upp lokalerna eller så bränns den upp.

Vi skulle behöva ha upp produktionsvolymerna av biogas. Idag uppgraderas bara en liten del av all biogas till fordon, säger Johan Rietz.

I ett internationellt perspektiv är biogas fortfarande en främmande fågel som fordonsbränsle. Men intresset ökar.

I Österrike och Schweiz händer mycket nu och i Tyskland invigdes nyligen den 1 000:e gasstationen. Så vi kommer inte att vara ensamma om den här tekniken i framtiden.

För att öka kunskapen om biogas internationellt ska Biogas Syd vara med World Bioenergy-mässan på Elmia i Jönköping den 27-29 maj. En mässa som lockar flera tusen besökare från ett 80-tal länder.

Till biogas används ju inga odlade grödor och den är ett alternativ för de flesta länder. I Sverige har vi kunnandet och tekniken, nu ska vi marknadsföra och sälja det också, säger Johan Rietz.