Konsumenterna märker knappt höjda priser på drivmedel

Konsumenterna märker knappt höjda priser på drivmedel

Hur mycket kostar det att ersätta fossila bränslen med biobränslen?
Mindre än vad man kan tro. Enligt Volvo AB är kostnaden för varutransporter närmast försumbar.

Volvo har byggt sju lastbilar för lika många bränslen. Alla har utvärderats ur ett livscykelperspektiv. Dessutom har Volvo undersökt om konsumenterna är beredda att betala merkostnaden för transporter med mindre utsläpp av koldioxid.

Svaren redovisades av Rolf Willkrans, miljöexpert på Volvo, vid konferensen World Bioenergy på Elmia i Jönköping. Svaret är att konsumenterna knappt kommer att märka merkostnaden.
- För den enskilde åkaren är bränsle 25-35 av de totala kostnaderna. På den här nivån är höjda bränslepriser mycket kännbara, konstaterade han.
Sedan visade han ett tidningsurklipp med en miljöanalys av klädföretaget H&M. Rubriken löd "H&M:s koldioxidutsläpp har ökat med 50 procent".
- Det här är inte den bild som H&M vill visa upp. 80 procent av deras transporter sker med lastbilar.

Det finns alternativa bränslen som klarar transportuppgiften och radikalt minskar koldioxidbelastningen. Inget är koldioxidneutralt, men tillskottet minskar dramatiskt. Volvo konstaterar också att dieselmotorn är en mycket effektiv kraftkälla och att det inte finns några skäl att pensionera den.

De bränslen som har visat sig bäst i livscykelanalyser är alla biobränslen som bygger på förgasning, det mest lovande är DME från förgasning av svartlut vid massatillverkning. Etanol är mer osäkert, eftersom bränslet produceras på olika sätt. Här väntar Volvo på den andra generationen.

- Bränslekostnaden kan till och med bli lägre jämfört med fossila bränslen, konstaterade Rolf Willkrans.

Men vad det i slutänden handlar om, är huruvida världens konsumenter är beredda att betala en eventuell merkostnad. Svaret är att konsumenterna knappt märker en fördubbling av bränslepriset. Bränslekostnaden är någon procent av varans slutpris. Det finns med andra ord en stor pristålighet för mer miljövänliga bränsleslag.