Kval för Lövsta Future Challenge i Jönköping

Kval för Lövsta Future Challenge i Jönköping

Det blir gemensamma kvaltävlingar för Lövsta Future Challenge i både hoppning och dressyr på Elmia Scandinavian Horse Show i höst. Det femte och sista kvalet i Dressage och det första för U25-ryttarna i Jumping avgörs i Jönköping sista helgen i oktober.

– Vi har länge inom LFC pratat om att vi vill ha en gemensam kvalplats för både Dressage och Jumping i LFC, nu får vi denna möjligheten genom Elmia Scandinavian Horse Show, äger Peter Härnstam, som är tävlingsledare för LFC Dressage.

Lövsta Future Challenge Dressage är ett väletablerat begrepp inom svensk dressyrsport. I förra årets upplaga av senior-SM hade mer än hälften av ekipagen startat i Lövsta Future Challenge. Lövsta Future Challenge Jumping är en värdefull boost för U25-ryttare på väg ut på de internationella arenorna.

För dressyren blir tävlingarna i Jönköping det femte och sista kvalet innan finalen på Friends Arena i Stockholm i samband med Sweden International Horse Show. Tävlingarna blir därmed direkt avgörande för vilka åtta ryttare som får åka till finalen. För hoppningen blir det U25-ryttarnas första kval, där Sveriges bästa ryttare mellan 21 och 25 år tävlar om totalt fem inbjudningar till Gothenburg Horse Show.

— Vi strävar efter att ständigt utveckla LFC och detta är ett led i det arbetet. Vår förhoppning är att LFC hopp- och dressyrekipage kan mötas och lära samt inspireras av varandra, säger Emelie Broman Tegelberg, tävlingsledare för LFC Jumping.

De välkomnar initiativet från Jan Olof Wannius, Lisen Bratt Fredricson, Sylve Söderstrand och Anna Bråkenhielm att starta en ny nationell tävling på en stor arena.

— Det finns inte så många inomhustävlingar i Sverige med internationell atmosfär och det här blir ett sätt att vänja ekipagen vid en mer arenalik tävling. Inte minst bra för dressyrens unga hästar, säger Peter Härnstam.

För mer information om Lövsta Future Challenge kontakta:

Peter Härnstam, tävlingsledare Lövsta Future Challenge, tel: 0708-36 66 94, e-post: peter@peterharnstam.com

För mer information om Elmia Scandinavian Horse Show kontakta:

Lisen Bratt Fredricson, tel: 070-620 77 04

Jan Olof Wannius, tel: 070- 783 83 03

Sylve Söderstrand, tel: 073-511 41 11

För mer information om Elmia AB kontakta:

Maria Lindsäth, mässansvarig, Elmia AB, tel: 036-15 22 28