Ett av de duktiga svenska juniorekipage som kommer till Elmia Scandinavian Horse Show och har chans att delta i Landskampen i dressyr är Anton Tairi med hästen Chic, från Helsingborgs Fältrittklubb. Foto: Kim C Lundin.

Landskamp i dressyr under Elmia Scandinavian Horse Show

Under söndagen på Elmia Scandinavian Horse Show blir det landskamp mellan Sverige och Danmark i dressyr. Två av Danmarks bästa juniorer kommer att möta två av Sveriges bästa juniorer i en kürtävling.

– Det är första gången vi har danska deltagare och jag hoppas att det ska bli roligt för dem att få rida på den fina arenan på Elmia, säger tävlingsledare Maria Åsebrant.

På lördagen blir det en individuell tävling med FEI:s lagtävlansprogram MsvB för juniorer och där tävlar de danska och svenska ekipagen tillsammans. De två bästa svenska juniorekipagen där kommer att tas ut som tävlande mot de två danska ekipagen som kommer till Elmia.

På söndagen rider alla en kür, ett fritt dressyrprogram med svårighetsgraden MsvB, och även där tävlar man individuellt. Men samtidigt ingår också en landskamp, där de två bästa svenska ekipagen tävlar i lag mot de två danska ekipagen. Det blir alltså ett lagpris som delas ut, utöver de individuella priserna.

–Elmia är ju en ganska ny tävling även om det är tredje året nu, säger Maria Åsebrant. Därför testar vi lite olika koncept och det är första gången vi prövar det här.

De danska ryttarna som tävlar på Elmia är juniorerna Sofie Wettendorff som nyligen segrade i en MsvB i Danmark och Laura Rasmussen, som har segrat i internationella juniortävlingar tidigare i år.

– Vi hoppas ju att våra svenska ryttare ska vinna, men det kommer att bli en tuff match, säger Maria Åsebrant. Danskarna är ofta lite före oss på ungdomssidan, men vi har duktiga svenska ekipage som tävlar.

Köp dina biljetter här: https://jkpg.com/sv/elmia-scandinavian-horse-show

Presskontakt: Lisen Bratt Fredricson lisen@grevlunda.com

Sylve Söderstrand sylve@jumpclub.se