Under Elmia Lastbil 2016 visades många olika smarta byggnationer och lösningar.

Lastbilsbranschen är smart! Det vill vi prata om.

Evenemanget smarta byggnationer och lösningar på Elmia Lastbil är en stor inspirationskälla för uppfinningar och smarta innovationer. Den 22–25 augusti är det återigen dags för utställare att visa upp och presentera nya idéer och lösningar för mässans besökare.

— Nytt för årets mässa är att vi slår ihop smarta byggnationer och smarta lösningar till ett gemensamt evenemang. Svensk påbyggnadsindustri är något av det smartaste som branschen har att uppvisa och det vill vi värna om, säger Annika Brandin, projektledare för Elmia Lastbil.

De nordiska påbyggarna håller mycket hög internationell standard. Tack vare en ständigt pågående dialog med åkarna och den höga andelen en- och fåbilsåkerier ligger de nordiska påbyggarna i toppklass när det gäller att ta fram och förverkliga nya smarta fordonsidéer.

— Den viktigaste uppgiften för svenska påbyggare är att ständigt bidra till att höja åkarnas konkurrenskraft. Det driver oss att skapa innovativa och användarvänliga produkter och lösningar. Lastbilstillverkarna är bra på att ta åkaren effektivt "från A till B", vi ska vara bäst på att bära lasten och effektivt "lasta av och på". Tillsammans ska vi ge Sveriges åkare de bästa lösningarna att jobba med, säger Roger Hjerth, ordförande i Lastfordonsgruppen.

Smarta byggnationer och lösningar, som ger utställare möjlighet till extra uppmärksamhet på mässan, hade premiär på Elmia Lastbil 2014. Under Elmia Lastbil 2016 visade totalt 19 utställare upp sina olika fordon med unika påbyggnationer och lösningar.

För att delta i evenemanget ska påbyggnationen eller lösningen visas upp i montern och ha mässpremiär under Elmia Lastbil 2018. Deltagande företag ombeds presentera processen bakom hur innovationen tagits fram, vilka utmaningar som skapat behovet och vilka som har varit inblandade i att ta fram lösningen.

Deadline för anmälan är den 1 juni. Anmälan av företag och produkt görs på elmia.se/lastbil

För mer information kontakta: Annika Brandin, projektledare, tel. +46 (0)36 15 20 05, annika.brandin@elmia.se