Ministern till Elmia för att debattera mjölkkrisen

Ministern till Elmia för att debattera mjölkkrisen

Den pågående mjölkkrisen slår hårt mot det svenska lantbruket. Nästan en mjölkbonde om dagen tvingas lägga ner sin verksamhet och läget är akut. På Elmia Lantbruk Djur & Inomgård möter landsbygdsminister Sven-Erik Bucht lantbrukets parter i en debatt om det svenska jordbrukets framtid.

Bönder över stora delar av Europa protesterar och senast förra veckan samlades flera hundra svenska lantbrukare på Elmia i Jönköping för en manifestation. Den pågående mjölkkrisen är akut och slår hårt mot hela jordbruket.

Hur krisen ska lösas diskuteras på Elmia onsdagen den 21 oktober. Då möter landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) företrädare för det svenska lantbruket i debatten ”Svenskt Lantbruk – en framtidsbransch?!”.

– Elmia samlar hela branschen, från lantbrukare till politiker och branschexperter. Därför känns det naturligt att vi också är den arena där viktiga politiska och strategiska debatter äger rum, säger Maria Lindsäth, mässansvarig för Elmia Lantbruk Djur & Inomgård.

I debatten medverkar landsbygdsminister Sven-Erik Bucht, Helena Jonsson, ordförande LRF, Jakob Söderberg, vice vd Växa Sverige, Jan Forsell, ordförande Sveriges Nötköttsproducenter, Ingemar Olsson, ordförande Sveriges Grisföretagare samt Magnus Jönsson, ordförande i svenska fåravelsförbundet.

– Förutom den pågående mjölkkrisen, kommer vi ta upp andra viktiga och aktuella frågor under debatten. Det kommer att handla om hur vi kan bli bättre på att lyfta fram det svenska köttet, både på hemmaplan och utomlands, och om hur det svenska lantbruket blir en framtidsbransch som är attraktiv, säger Maria Lindsäth.

Debatten äger rum klockan 13.00 på Elmia Lantbruk Djur & Inomgårds första dag, den 21 oktober.

Mässan arrangeras 21–24 oktober på Elmia i Jönköping.
Läs mer här: www.elmia.se/lantbrukinomgard