Drygt 52 000 kronor till Almers hus under Elmia Scandinavian Horse Show

Agrias Ponnyklubb samlade in nästan 30 000 kronor under Elmia Scandinavian Horse Show till Almers hus i Varberg, ett semesterboende för cancerdrabbade familjer som drivs av Barncancerfonden. Tillsammans med en gåva från Husqvarna och K9 Schampo blev det drygt 52 000 kronor.

– Vi gör saker med barn och för barn och det är kul att kunna göra något från hjärtat, något som alla kan vara med på. Det fanns så mycket kärlek i Jönköping den här helgen, det var en helt fantastisk känsla. Just hos hästmänniskor tror jag också att det finns extra mycket omtanke, säger Kicki Sander, ombud på Agria och den som driver Agrias Ponnyklubb.

Under hela Elmia Scandinavian Horse Show var Agrias Ponnyklubb igång med sina aktiviteter och insamlingar till Almers hus, dit cancerdrabbade familjer kan få komma för en veckas semester och andningspaus. Barncancerfonden står för både resan dit och boendet.

Redan på onsdagen, när inträdet bara var 20 kronor till kvällens stora show med bland annat världsartisten Tobbe Larsson, uppvisning av islandshästar och Hööks duellhoppning för lokala juniorer, kunde besökarna donera en valfri summa för sina läktarplatser som gåva till Almers hus.

Husqvarna donerade samma kväll 20 000 kronor till insamlingen via Agrias Ponnyklubb.

Populär tvåbenshoppning

Agrias Ponnyklubb arrangerade alla dagar sin populära tvåbenshoppning i Fan Zone, där den som ville fick prova på att hoppa som en häst genom en hinderbana för startavgiften 20 kronor, som gick till Almers hus. Det poppades och såldes också popcorn för att samla in pengar, med maskin utlånad av Volkswagen, som också sponsrade med popcornen. Totalt samlade Agrias Ponnyklubb in 29 842 kronor, som tillsammans med Husqvarnas donation och en gåva på 2 500 kronor från K9 Schampo blir totalt 52 342 kronor.

Självklart fanns också Anton, Agria Ponnyklubbs egen maskot, på plats i montern och lite här och där på Elmia Scandinavian Horse Show. En populär minishettis och hingst med smittande gott humör. Det är också Anton som får äran att överräcka gåvan senare i år.

– Han har det uppdraget i december varje år. Då klär vi upp honom i tomteluva och lämnar in det som samlats in till Almers hus. Man tar ju hand om hela familjen där, och det tycker vi känns bra att samla i pengar till, säger Kicki Sander.

Insamlingarna har drivits av de tre största huvudsponsorerna för Elmia Scandinavian Horse Show – Volkswagen, Agria Djurförsäkring och Länsförsäkringar.

– Det känns fantastiskt för oss på Volkswagen att kunna bidra till en så viktig sak, att vi alla tillsammans har kunnat samla in pengar under Elmia Scandinavian Horse Show, säger Therése Jonsson, Event Manager på Volkswagen i Sverige.

För mer information om Agrias Ponnyklubb kontakta Kicki Sander, ombud Agria Djurförsäkringar, tel: +46 708-72 08 48, mail: s.e.c.runesten@swipnet.seFör mer information om Elmia Scandinavian Horse Show kontakta Sara Åberg, kommunikatör, Elmia, tel: +46 36 15 20 49, mail: sara.aberg@elmia.se

Detta är Almers hus:

Almers hus i Varberg invigdes 1993, efter ett initiativ från Ingrid och Ingemar Persson som miste sin dotter i en cancersjukdom. Den stora villan i utkanten av Apelvikens kurortsområde har sitt namn efter doktor Almer som blev barnens särskilda beskyddare när han skapade Kustsanatoriet för tbc-sjuka. Almers hus har fyra lägenheter där cancerdrabbade familjer kan få bo fritt en semestervecka. Barncancerfonden äger Almers hus, som drivs genom gåvor från privatpersoner och företag