Naturligt blandat med kvalitet och kreativitet – här är trädgårdsbranschens trender för 2023 med Elmia Garden Trends

Elmia Garden presenterar Elmia Garden Trends 2023, tre tydliga trender inom trädgårdsbranschen: Hemlängtan, Grön elegans och Färg & Flora. Elmia Garden Trends innehåller växtförslag, material, färgval och inspirationsbilder. Trenderna riktar sig till alla som arbetar i branschen och kan användas som ett verktyg för inspiration och stöd vid inköp.

Trion bakom arbetet med trenderna är Jan Rundgren, designer och trendexpert, Malin Hidesäter, projektledare och kreatör, samt Helena Kaasik, journalist och fotograf.

- Vi på Elmia Garden vill erbjuda redskap, kunskap och inspiration under hela året till både utställarna och besökarna och detta gör vi genom att ta fram trenderna varje år. Elmia Garden Trends är en viktig del av mässan och presenterades första gången 2009. Vi hoppas att många tar tillfället att använda trendmaterialet både vid inköp, styling i butikerna och utbud av växter, material- och färgval, säger Kristina Andersson projektledare för Elmia Garden.

Hemlängtan
    Borta bra men hemma bäst. Vi är många som upplevt lättnadskänslan som kan uppstå vid hemkomsten efter en resa till exempel, hur härligt det än har varit att vara bortrest.

Hemmet står tillsammans med trädgården för den ombonade tryggheten och lugnet i en orolig tillvaro. Det är här du kan skapa, förkovra dig, träna och helt enkelt bara vara dig själv. Vi kallar det här temat Hemlängtan och vi ser den som en naturlig förlängning av förra årets ”Jorden vi ärvde”.

Växter i trenden
    Hållbarhet blir mer centralt och när energipriserna stiger får det följder, framför allt i form av ökade priser. Intresset för de blommande perennerna som går att använda till buketter och binderier ökar. Att tillfredsställa så många sinnen som möjligt är också viktigt. Växterna ska kittla både gom och öga. Fönsterbrädans krukväxter är tåliga och lättskötta. De som har utrymme satsar på större men färre växter.

Grön elegans
    I den här trenden riktar vi uppmärksamheten mot kvalitet. Vi väljer med omsorg vad vi vill omge oss med och med vilka vi vill dela vår tid. I trenden Grön elegans fördjupar och förfinar vi också vårt intresse för odlandets ädla konst.

Urbant och lyxigt är ord som kan förknippas med den här trenden. I staden är det terrassen och balkongen som är viktig. Intresset för att bygga rekreationsytorna med tak ökar. Takstöden blir en naturlig spaljé för klättrande växter vilket ger pergolaliknande platser som bildar en naturenlig förlängning av hemmet. Men också stadens grönska blir allt viktigare.

Växter i trenden
    Klättrandet växter som blåregn kombineras med exotiska palmlikande växter. De växter som vi pyntat inredning med under vintern får under sommarhalvåret en självklar palts på terrasser och balkonger. Även skulpturala växter som likar bonsaier skapar den sofistikerade stilen som den här trenden står för.

Färg & Flora
    Cirkulärt, kreativt och med en känsla av att allt är delbart – säg hej till trendtemat Färg & Flora. Nu boostar vi sinnet med härliga färger i oväntade kombinationer som ändå känns självklara tillsammans.

I den här trenden är det här och nu som gäller. Det handlar också om ett nytt sätt att leva där medvetenheten om att vi måste ställa om vårt mindset för planetens skull är viktig.

Växter i trenden
    Det är en nyfikenhet och en prova-på anda som råder i den här trenden. Vi drar oss inte för att odla persika. Att dela med sig av skörden tillfredsställer önskan om att stärka gemenskapen. Lekfullheten återspeglas även i växtvalet till hemmet. Färgen kan vara viktigare än sorten och växter som har ett intressant bladverk kommer stort.

Upplev trenderna på elmia.se/garden. Där finns även veckovisa trendspaningar med det senaste från branschen.