Nu presenteras 2018 års trädgårdstrender

Nu presenteras 2018 års trädgårdstrender

Idag lanseras Elmia Garden Trends, en ny plattform för trädgårdstrender. Sajten riktar sig till alla som arbetar i trädgårdsbranschen och kan användas som ett affärsverktyg för inspiration och stöd vid inköp.

– Det har funnits ett behov och önskemål från branschen att få ta del av kommande trädgårdstrender tidigare på året och att kunna få inspiration året om. Därför presenterar vi den nya sajten med 2018 års trender redan nu i april, säger Kristin Koefoed, projektledare för Elmia Garden.

På sajten Elmia Garden Trends presenteras tre tydliga trender för 2018 som har fått namnen Mother Nature, Mystic Garden och Urban Backyard. För varje trend finns växtförslag, färgval och inspirationsbilder.

Trendspaningar från branschen

Förutom inspiration kring trenderna har sajten en blogg med skribenter som arbetar i olika delar av trädgårdsbranschen.

– Under året uppdateras bloggen löpande med nyheter från bland annat svenska odlingar, holländsk detaljhandel och gröna trender från Paris, säger Sara Åberg, kommunikatör för Elmia Garden.

Trenderna för 2018 presenteras av Elmia Garden och har tagits fram i samarbete med Blink, Swedish Fashion Council och Jan Rundgren och visualiseras på sajten av bilder från bland annat Blomsterfrämjandet. Kommande trädgårdstrender genomsyrar även årets mässa.

– Eftersom vi redan nu presenterar 2018 års trädgårdstrender digitalt kommer vi på årets mässa att ha ett större fokus på att visualisera trenderna i mässhallarna och skapa en upplevelse och en känsla för besökarna, avslutar Kristin Koefoed.

www.elmiagardentrends.se

www.elmia.se/garden

För mer information kontakta:
Kristin Koefoed, kristin.koefoed@elmia.se, +46 36 15 22 79, +46 76 548 60 92
Sara Åberg, sara.aberg@elmia.se, +46 36 15 20 49, +46 73 822 51 27