​Ny mässa om säkerhet på väg till Elmia

​Ny mässa om säkerhet på väg till Elmia

En ny mässa om trafik och säkerhet arrangeras nästa år på Elmia i Jönköping. Mässan heter På Väg och blir en viktig mötesplats för alla som arbetar ute på vägarna med vägarbeten, omledning av trafik och andra moment där säkerheten är i fokus.

—­ Vi ser mycket fram mot att få denna mötesplats. Framför allt blir ju detta en mässa för alla de som jobbar ute på vägarna, de i varselkläder som på olika sätthar vägen som sin arbetsplats. Det handlar om både deras och trafikanternas säkerhet, säger Göran Fredriksson, företrädare för SBSV, Sveriges Branschförening för Säkrare Vägarbetsplatser, som tillsammans med Elmia arrangerar mässan På Väg.

Varje år inträffar minst 300 trafikolyckor vid vägarbeten i Sverige där någon person, trafikant eller vägarbetare, skadas eller omkommer, enligt statistik från Trafikverket. SBSV verkar för säkrare vägarbetsplatser och bistår även Trafikverket som remissinstans, samt i forsknings- och utvecklingsprojekt. Föreningen bildades 2014 på initiativ av flera företag som tillhandahåller tjänster och produkter för arbete på väg och har i dag 37 medlemsföretag.

— Att jobba ute på vägarna ställer stora krav på säkerheten och att allt runt omkring i trafiken fungerar smidigt för att undvika risksituationer. Mycket handlar om skyltning och teknik som stödjer säkerhet och framkomlighet. Att det finns en god planering, rätt kompetens och en tydlig vägledning är mycket betydelsefullt för att skapa en säker arbetsplats, säger Göran Fredriksson.

Förebyggande samsyn

En viktig del av mässan, som arrangeras den 7-8 mars 2017, är den konferensdel med seminarier och presentationer av olika lösningar som pågår båda dagarna. Landets alla APV-lärare, inte minstde lärare som fortbildas och auktoriseras av SBSV, får också genom mässan ett forum att mötas, bli uppdaterade och utbyta erfarenheter.

— Det är viktigt att vi har en samsyn och säger samma saker, både i utbildningen och när vi arbetar med Trafikverket och kommunerna, säger Ulf Rosander, ansvarig för APV-utbildningarna och ordförande för SBSV.

Han pekar bland annat på det aktiva arbetet för att få ner antalet olyckor vid vägarbeten. Olyckorna har minskat på det statliga vägnätet, men fortsatt att öka på de kommunala vägnäten, särskilt cykelolyckor.

— Vi arbetar för att entreprenörerna ska kunna göra ett bra jobb i kommunerna, till exempel med bättre anpassat material på cykelvägar. Det som passar ute på motorvägar kanske inte alls passar på mindre vägar i kommuner, kanske till och med skapar risker, och sådant måste man hela tiden titta på, säger Ulf Rosander.

På Väg kommer att arrangeras vartannat år.

— Det här är ett mycket intressant område för oss, inte minst med tanke på de investeringar i infrastruktur som planeras i landet, där Jönköping har en central roll och betydelse, säger Stefan Carlsson, mässansvarig för På Väg.

(Fotnot: APV = Arbete På Väg)

För mer information om SBSV kontakta Göran Fredriksson, företrädare för SBSV, tel: 070-441 92 54

För mer information om Elmia AB kontakta Stefan Carlsson, mässansvarig för På Väg, tel: 036-15 21 33.