Årets Elmia Husvagn Husbil visade att den är den givna branscharenan.

Nya inslagen på Elmia Husvagn Husbil lockade storpublik

Intresset för det mobila livet är rekordstort. Det står klart efter fem intensiva mässdagar med Elmia Husvagn Husbil.

– Mässan är en väldigt bra temperaturmätare på det kommande året. Många utställare upplever att intresset för det mobila livet är rekordstort och uppger att de har haft en bra respons för sina produkter på mässan, säger Klas Brandt, mässansvarig för Elmia Husvagn Husbil.

Mässcampingen var fullbokad och bjöd på härlig stämning bland besökarna. För första gången någonsin spelades det in en livepodd på mässan och inslaget var väldigt populärt. Årets nyhet Destinationstorget var också ett välkommet tillskott och lockade många gånger storpublik till scenen.

I mässhallarna hade besökare möjlighet att se allt från trendiga taktält och plåtisar till riktigt stora, lyxiga fordon.

Eva-Klara Blomberg Högväg, VD på Husbilslandet, menar att mässan har stor betydelse för branschen.

– Elmia Husvagn Husbil är starten på försäljningen av kommande modellår. Vi märker att det starka intresset för husbilar håller i sig. Vi har sålt flera husbilar på mässan, berättar Eva-Klara Blomberg Högväg.

Husvagnsbranschens Riksförbunds ordförande Per Nilsson var nöjd med mässdagarna på Elmia.

– Jag tycker årets mässa visar att den betyder väldigt mycket för väldigt många. Att vi har en stark branscharena som Elmia Husvagn Husbil är viktigt, säger Per Nilsson.

Kopplat till mässan har Elmia Husvagn Husbil genomfört en branschundersökning. Den visade att nyförsäljningen har minskat i år men att branschen har en fortsatt hög omsättning. Det beror på den stora efterfrågan av begagnade husbilar och husvagnar som omsätter miljarder.

– Branschen har inte någon oro för framtiden. Återförsäljarna upplever att intresset för det mobila livet är större än någonsin. Det bekräftas också av högtrycket på landets camping- och ställplatser. Allt fler upptäcker fördelen att ta med boendet och vara fri att se och göra vad man vill, säger Klas Brandt.

Vi är stolta över att ha varit värdar för Nordens största mötesplats för det mobila livet och ser fram emot att arrangera Elmia Husvagn Husbil nästa år den 11-15 september, där vi fortsätter att sätta campinglivet i alla dess former i fokus.

Årets Elmia Husvagn Husbil visade att den är den givna branscharenan och samlade över 140 utställare och 31 000 besökare.