Nyregistrering av skotare 2014: Skifte på tronen och kraftig ökning för små skogsmaskiner

Komatsu Forest har varit den ständiga tvåan på skogsmaskiner i Sverige.

2014 gick de om marknadsledaren John Deere, visar registreringen av nya skotare på Transportstyrelsen.

– Vi har lanserat fem nya modeller, vilket är resultatet av en långsiktig ägare som satsar, förklarar Peter Hasselryd, försäljningschef på Komatsu Forest.

Bolaget med huvudkontor i Umeå bytte ägare flera gånger, vilket skapade en ryckighet i verksamheten. För tio år sedan kom japanska Komatsu in i bilden och har sedan dess satsat långsiktigt på produktutveckling och kvalitet.

– Nu kommer effekterna. Vi har nyligen börjat lanseringen av ett nytt skördarprogram med fyra nya modeller, säger Peter Hasselryd.

Han pekar även på att ägaren insett att Sverige är deras hemmamarknad. Här säljs flest skotare och skördare i hela världen. Följden blev att det svenska försäljningsbolaget införlivades i huvudkontoret för att korta beslutsvägarna.

Statistiken för 2014 visar på en bättre marknad än året innan. Försäljningen steg från 257 till 301 maskiner, en ökning med drygt 17 procent. Komatsu Forest växte mer än marknaden, från 63 till 101 skotare vilket är en ökning med 60 procent!

Huvudkonkurrenten och den tidigare marknadsledaren John Deere låg med 94 registrerade skotare kvar på samma nivå som 2013. Komatsu har även framgångar i Finland där man passerade John Deere och är tvåa efter Ponsse.

Ponsse ökade försäljningen i Sverige från 28 till 41 skotare och ligger nu på tredje plats. Rottne sålde fyra fler maskiner och landade på 34. Även bland övriga tillverkare noteras mindre ökningar. EcoLog drabbades av ett tapp och gick från 19 till 11 nyregistrerade skotare.

Den totala försäljningen är långt från toppåren, vilket brukar förklaras med att maskinerna blir större och mer effektiva. Men det finns ytterligare en förklaring. Efterfrågan ökar på små skotare, vilka inte registreras av Transportstyrelsen.

– Vår försäljning steg med 130 procent under 2014. Samtidigt ändrades strukturen bland kunderna. Tidigare var majoriteten självverksamma skogsägare, nu är det skogsentreprenörer, säger Magnus Wallin, grundare av maskintillverkaren Malwa.

Han uppskattar att det under 2014 såldes i ett hundratal små skogsmaskiner i Sverige. Det innebär att totalmarknaden är betydligt större än vad Transportstyrelsens statistik visar.

Magnus Wallin har också en teori om marknadens utveckling:
– Skogsbolagen arbetar i internationell konkurrens och måste se till kostnaderna. Det gör att maskinerna hela tiden blir större och mer effektiva. Samtidigt glömmer man bort markägarna som tycker att det finns annat som är viktigare än rotnettot.

Det blir allt vanligare att skogsägare har synpunkter på vilka maskiner som ska användas. I ökad utsträckning är de även beredda att betala extra för att t ex minska markskador. Vilket nu tycks driva marknaden för mindre maskiner.

Fakta nyregistrerade skotare

Tillverkare2014,
antal
2013,
antal
2014,
marknadsandel
2013,
marknadsandel
EcoLog11193,77,4
JohnDeere949431,236,6
Komatsu1016333,624,5
Gremo12134,05,0
Ponsse412813,610,9
Rottne343011,311,7
Logset120,30,8
Tigercat762,32,3
EIForest020,00,8
Totalt301257100100

Källa: Transportstyrelsen.

Skotarkartan.se är en webbsajt som tagits fram av Elmias skogsavdelning. Den visar på en karta var nyregistrerade skotare hamnar i landet och uppgifterna redovisas tillverkare för tillverkare. Uppgifterna baseras på offentliga uppgifter om nyregistreringar från Transportstyrelsen. Skotarkartan.se uppdateras varje månad.

Bildtext:
– Långsiktiga ägare som vågar satsa. Enligt försäljningschefen Peter Hasselryd är det förklaringen till att Komatsu har gått om John Deere och är marknadsledare på skotare i Sverige.

För mer information

Torbjörn Johnsen, projektledare och utvecklingschef, torbjorn.johnsen@elmia.se, tel +46 70 646 16 86

Veronika Albert, kommunikationsansvarig, veronika.albert@elmia.se, tel +46 36 15 22 34

Kommande skogsmässor