Positivt mottagande för nya konceptet och nöjda utställare på Elmia Lantbruk

Positivt mottagande för nya konceptet och nöjda utställare på Elmia Lantbruk

Elmia Lantbruk 2016 var startskottet för det svenska lantbrukets nya nationella arena. Det blev en satsning som näringen efterfrågar och uppskattar.

– Det här blir riktigt bra när konceptet får sätta sig. Vi har fått jättebra gensvar, säger Britt-Marie Jafner på Växa AB som var en av utställarna.

Årets Elmia Lantbruk visades upp hela jordbrukets bredd. Mässan bjöd på ett fullspäckat program med allt från fältmaskiner till riksutställning med 130 köttdjur. Andra inslag var temavandringar under sakkunnig ledning, innovationsverkstad, seminarier och Elmia Lantbruk Innovation Award, där elva innovationer uppmärksammades och belönades.

För närvarande pågår en omstrukturering av jordbrukets återförsäljare, vilket även gjorde mässan till rätt plats i rätt tid för presentation av nya konstellationer.

En av dem som visade upp sig i ny kostym var den österrikiska tillverkaren Pöttinger. De har tidigare gått genom svenska distributörer, men startade nyligen eget säljbolag i Sverige.

– Det har gått över förväntan bra på mässan. Det var fullt i montern under tre dagar, säger Nils Ahlstrand, Sverigeansvarig för Pöttinger Scandinavia ApS, som fick en flygande start för sin nya organisation.

Dagen innan mässan inleddes en annan nysatsning, Elmia Lantbruk Framtidsforum. Konferensen blev mötesplatsen där jordbrukets framtidsfrågor diskuterades och där de senaste erfarenheterna och forskningsresultaten presenterades för näringen.

Även här visade sig konceptet vara rätt. De två dagarna bjöd på högklassiga seminarier och deltagarna fick chansen att lyssna till experter inom olika områden och ställa beslutsfattare mot väggen.

– Vår satsning på att skapa den nya nationella arenan för lantbruket har fallit väl ut. När branschen förändras så måste den ledande fackmässan följa med i utvecklingen, säger Elmia Lantbruks projektledare Jonas Bentving.

Elmias lantbruksmässa återkommer 24-26 oktober 2018. Redan nästa år, 24-25 oktober 2017, är det dags för nästa Elmia Lantbruk Framtidsforum. Som fristående evenemang kan deltagarna lägga hela sitt fokus på inhämtning av ny kunskap och framtidsfrågor. Samtidigt delas utmärkelsen Elmia Lantbruk Innovation Award 2017 ut.

Elmia Lantbruk 2016 hade 17 867 besökare.

Jonas Bentving, projektledare, tel 036-15 20 09, jonas.bentving@elmia.se

Veronika Albert, kommunikationsansvarig, tel 036-15 22 34, veronika.albert@elmia.se