Positivt resultat för Elmia

Elmia går åter med vinst. Rörelseresultatet för 2016 blev 11,2 Mkr. Företaget hade 2016 den största omsättningen i företagets historia och genererar ca 700 Mkr i besöksnäringseffekter till regionen.

Elmia AB redovisar nu bokslutet för verksamhetsåret 2016. Företaget omsättning blev 277,3 Mkr, vilket är den högsta omsättningen i företagets historia. Rörelseresultatet blev 11,2 Mkr (-6,3), vilket är en förbättring mot föregående år med 17,5 Mkr och är det bästa på nio år. Till mässorna och evenemangen har drygt 360 000 besökare kommit. Omräknat till besöksnäringseffekter motsvarar detta ca 700 Mkr i besöksnäringseffekter till regionen.

Lars Kindberg, vd för Elmia AB, som kom till företaget under våren 2016 säger:

– Det har varit ett turbulent år med vd-byte, uppsägningar, omorganisation och införande av nya arbetssätt. Trots detta har bolaget levererat mässor och evenemang med högre intensitet än någonsin. Att vi dessutom har lyckats vända resultatet från ett minus till ett bra positivt resultat visar på den fantastiska mässkunskapen och engagemanget för mässor som finns i bolaget.

Vad är förklaringen till den kraftiga resultatförbättringen?

– Det finns flera förklaringar till det förbättrade resultatet. Huvudanledningen är att vi har infört nya sätt att styra, genomföra och följa upp försäljningen som gjorde att vi kunde fokusera på att sälja på ett bättre sätt än tidigare. Vi har även haft en lite tuffare kostnadskontroll än tidigare och arbetat med vårt ledningsarbete. Den stora viljan hos personalen att göra detta till något bra, även under stökiga tider, har också bidragit stort.

Vilka framåtriktade åtgärder har ni arbetat med?

– Vi har under året bland annat infört personalplaneringsverktyg, uppdaterat vår mässprocess och projektbudgetmodeller, gjort första fasen i strategiarbetet, arbetat med arbetssätten och satt den nya organisationen med nya mellanchefer. Vi går nu stärkta in i det nya året, säger Lars Kindberg.

Lars Kindberg lämnar nu över vd-skapet från och med årsstämman 17 mars till Lotta Frenssen, som redan är inne i bolaget sedan några veckor.

Elmia påbörjar nu en sondering om möjligheterna att göra en tillbyggnad på ytterligare en mässhall och ett parkeringshus.

– Vi upplever ett starkt behov från flera av våra mässor för ytterligare utställningsyta. Arbetet är än så länge enbart på en övergripande nivå och inga beslut eller detaljer finns ännu, säger Lars Kindberg.

ELMIA AB

Styrelsen

För mer information om Elmia AB kontakta Lars Kindberg, vd Elmia AB, tel: 0709-90 50 79

Som mötesplats har Elmia en offensiv position - mitt bland människor och företag som antingen har eller söker nya idéer, produkter och tjänster.