Pressinbjudan: Destinationer för det mobila livet i fokus på Elmia Husvagn Husbil 2023

Den 6-10 september är det återigen dags för Nordens största mässa för det mobila livet. Elmia Husvagn Husbil samlar varje år mellan 30–35 000 besökare till fem festliga dagar med nyheter, aktiviteter och reseinspiration.

Årets mässa bjuder på flera nyheter. En av dem är Destinationstorget, som samlar utställare med fokus på resor och destinationer på ett och samma ställe. Här finns också en scen med ett späckat program med föreläsare som bland andra HUSBILSRESOR & ÄVENTYR, HusbilsAnnika, First Camp, Vildmarksvägen och Glasriket. Destinationstorget arrangeras i samarbete med det digitala resemagasinet FREEDOMtravel.

– Vi vill bredda perspektivet av det mobila livet. Det är lätt att hamna i samma resmönster och ställa sitt fordon på samma camping, därför har vi i år Destinationstorget som tar besökarna till nya platser, vilket vi hoppas ska uppmuntra till ännu mer mobilitet, säger Klas Brandt, mässansvarig för Elmia Husvagn Husbil.

Elmia Husvagn Husbil är en presentation av utbudet på den svenska marknaden. Mässhallarna kommer att vara fyllda av 100-tals campingfordon. Här finns allt från plåtisar till riktigt stora fordon med extra allt. Gemensamma nämnaren är att utställarna visar aktuellt modellprogram.

Mässan fungerar också som en bra temperaturmätare på det kommande året.

– Den oroliga omvärlden påverkar även vår bransch, men på vilket sätt den kommer att påverka årets mässa vet vi först efteråt. Vi märker redan nu att intresset för det mobila livet är rekordstort, säger Klas Brandt.

I vanlig ordning blir det danskvällar, i år med Callinaz och Black Jack, Oktoberfest, matinspiration i Campingköket med kända matprofiler och mycket mer. I år har mässans sista dag, söndagen, ett extra fokus på barnfamiljerna med besök av bland annat Youtube-duon Let´s Feast och många andra roliga aktiviteter för hela familjen.

Se hela dagsprogrammet här >>

Elmia Husvagn Husbil hälsar branschen och media varmt välkomna!

Mässans öppettider:
Onsdag 6 september, kl 10.00-18.00
Torsdag 7 september, kl 10.00-18.00
Fredag 8 september, kl 10.00-18.00
Lördag 9 september, kl 10.00-18.00
Söndag 10 september, kl 10.00-16.00

Pressackreditering och anmälan till presslunch
Välkommen till vår presskonferens den 6 september kl 11.00 i presscentret i Lobby Nord på Elmia med efterföljande lunch kl 12.00. Då presenterar vi bland annat en branschundersökning om både dagsläge och prognos för framtiden. Anmälan sker senast den 1/9 kl. 13.00.

Medverkar på presskonferensen gör:
Per Nilsson, Ordförande Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund
Peter Jansson, tf VD på SCR Svensk Camping