Vy över det unika utomhusområdet på Elmia Lastbil.

Pressinbjudan: Fler tjejer, ungdomar, demos och heta valnära debatter på Elmia Lastbil

Nyheter för året tillsammans med omtyckta och väletablerade programpunkter. Lönsamhet i smarta byggnationer och lösningar, fler demoytor över hela området, spetsad Nordic Trophy-kamp, dubbelt så många vinnare i kran- och manöver SM, dubbla tävlingsarenor för skolungdomar och som alltid, en välfylld hall med vackra veteranlastbilar – allt på åkerinäringens största branschevent – Elmia Lastbil 22–25 augusti.

Mässan invigs onsdag 22 augusti kl. 10.00 av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
– Arbetet för sund konkurrens och schyssta villkor inom åkerinäringen är en prioriterad fråga för regeringen och jag ser fram mot att diskutera den och andra frågor på Elmia Lastbil med åkare, chaufförer och andra i branschen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Det välfyllda scenprogrammet fokuserar på branschens högaktuella ämnen och bjuder bland annat på debatter om rekrytering, hållbarhet och sund konkurrens.

Bland årets nyheter hittar vi SM i kran- & manöverkörning som nu har separata tjejklasser. Samma tävling, samma kriterier men dubbelt så många vinnare! Under mässan anordnas också en unik konferens med fortbildning och branschinformation för landets fordonslärare.

De nordiska påbyggarna ligger i världsklass när det gäller att ta fram och förverkliga smarta och effektiva lösningar för tunga fordon. Smarta lösningar ger utrymme för smarta innovationer som är något utöver det vanliga, med fokus på själva lösningarna.

Elmia Lastbil bjuder också på den prestigefyllda tävlingen Nordic Trophy, ett lastbilsparadis med ögongodis för alla som gillar snygga och smart byggda lastbilar med fantasifulla motivlackeringar och flärdfulla inredningar.

I tävlingen ”Sveriges bästa skola” avgörs vilka gymnasieskolor i landet som har de bästa fordonsprogrammen. I år både ute och inomhus med bra möjlighet att följa tävlingen som åskådare.

I veteranhallen väntar många gamla fina guldkorn på att bli betraktade på nytt. Årets tema är förarmiljö och fjärrtransporter.

Här hittar du aktuellt dagsprogram:

Pressackreditering och anmälan till pressfrukost:
Efter din anmälan får du ett mail med aktuella pressträffar och praktisk information.

För mer information om Elmia Lastbil kontakta:
Annika Brandin, Projektledare, tel.: 036-15 20 05, annika.brandin@elmia.se

Varmt välkommen till åkerinäringens största branschhändelse – Elmia Lastbil!