Äntligen möts industrin igen på Elmia Subcontractor 9-12 november

Pressinbjudan: Framtidens tillverkningsindustri formas på Elmia Subcontractor 2021

Den 9–12 november arrangeras Elmia Subcontractor på Elmia i Jönköping. Här visar utställare i världsklass sina senaste nyheter och branschen pekar ut riktningen för svensk tillverkningsindustri. Vi hälsar alla från media hjärtligt välkomna att bevaka mässan.

Äntligen är det dags att träffas på tillverkningsindustrins starkaste arena igen. Ända sedan 1975 har Elmia Subcontractor varit platsen där kontakter knyts och affärer tar sin början. I år är det kanske viktigare än någonsin för leverantörer och inköpare att kunna träffas fysiskt.

Elmia Subcontractor 2021 kan ses som en kickoff inför det nya normala. Vi bjuder på det bästa från två världar – den fysiska mässans styrkor blandat med flexibiliteten hos digitala möten – och tar oss samtidigt an tillverkningsindustrins allra största framtidsutmaningar.

Utmaningarna är samlade i fyra teman – Smart industri, Hållbarhet, Kompetens samt Samverkan – som genomsyrar hela arenan. Från det digitala programmet, via alla utställare, till de innovativa casen på Subcontractor TechArena och Subcontractor InnoDex.

Ta även del av vårt digitala program som streamas runt om på arenan. Här svarar energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman på frågan ”Var är tillverkningsindustrin i regeringens digitaliseringsstrategi?”, FKG diskuterar fordonsindustrins hållbara framtid och Sinf tar sig an den viktiga frågan om kompetensbrist inom svensk industri – bland mycket annat.

Höjdpunkter ur programmet:

Tisdag 9 november

10.00–10.15 Var är tillverkningsindustrin i regeringens digitaliseringsstrategi?

Medverkande: Anders Ygeman, energi- och digitaliseringsminister.

Moderator: Jonas Gallneby.

11.00–11.20 Underleverantörsbarometern presenteras

Medverkande: Sanna Arnfjorden Wadström, vd, Sinf.

13.00-13.30 Subcontractor Tech Arena: Hur kan smart teknik göra företag mer hållbara?

Medverkande: Robert Andersson, Sales and education 3D printing, Additiva

Onsdag 10 november

10.10–10.30 Halvledarkris och hållbarhetstänk – knepig väg mot framtidens industri.

Medverkande: Fredrik Sidahl, vd, FKG.

Gabriella Virdarson, kommunikation, FKG.

11.00–11.30 Subcontractor Tech Arena: Våga dela data!

Medverkande: Stefan Frylebäck, projektledare Inkomst 4.0, Almi Företagspartner Jönköping. Marcus Holmberg, marknad och säljchef, Stoeryd.

Victor Andersson, vd, ChainTraced.

Moderator: Magnus Mörstam, samordnare Subcontractor Tech Arena, Intelliger.

13.35-13.55 Subcontractor InnoDex: Materials for the Biological Cycle

Medverkande: Hon.-Prof. Dr. Sascha Peters, Haute Innovation, Germany

Torsdag 11 november

11.00–11.25 Innovationsförmåga i tillverkande små och medelstora industriföretag - erfarenheter från forskningsarbetet Innovate

Medverkande: Cajsa Lundberg, AB Lundbergs Pressgjuteri.

Michael Jonsson, AD-Plats AB.

Tomas Hållen, Hagab Industri AB.

JU SPARK.

14.30–14.55 Så lockar du rätt medarbetare i kompetensbristen

Medverkande: Sanna Arnfjorden Wadström, vd, Sinf
Elin Elmersson, Brave new Business
Henrik Lundell, senior business developer, Prototal
Johan Korpås, vd, Viab
Ulrika Elmersson, Elmia AB

Fredag 12 november

10.10–10.30 Subcontractor InnoDexHigh: Tech Metals for

Industrial 3D Printing Zamak, Bras, Copper

Medverkande: Stefan de Groot, Protiq, Germany

Detta händer på Elmia Subcontractor 2021:

Subcontractor TechArena visar den digitala teknikens möjligheter genom innovativa case. Se smarta lösningar som datainsamling genom sensorer, automatisk geometrioptimering som möjliggör för mer hållbara produkter samt hur digitala tvillingar ökar spårbarheten av material.

• Subcontractor InnoDex – Innovation & Technical Design Expo –arenan för industrins alla produktutvecklare, konstruktörer och designer. Här visas 60 innovativa material och tekniker som 3D-printad kolfiberkomposit, kaktusläder från Mexiko, en fullstor 3D-printad båt och ett elektriskt ledande tyg.

• På Subcontractor Connect arrangeras både fysiska och digitala möten mellan över 100 inköpare och leverantörer från hela Europa. Genom korta, effektiva och individuellt anpassade affärsmöten byggs grunden för framtidens värdefulla affärer.

Ackreditera dig här.

Alla programpunkter i vårt digitala program hittar du här.

Så här jobbar Elmia med säkra möten.

För mer information, kontakta:

Anki Söderström

Kommunikationsansvarig, Elmia Subcontractor