Rekordsnabb campingbokning

Rekordsnabb campingbokning

Det tog strax under fyra minuter så var alla biljetter slut till det populäraste campingområdet på Elmia Husvagn Husbil. Bokningen gick varm hos Ticnet, som säljer biljetterna till campingen på Nordens största mässa för det mobila livet.

— Det är fantastiskt att intresset är så stort. Det visar verkligen att det här är ett mycket uppskattat event och någonting mycket mer än en mässa, säger Jörgen Nyström, mässansvarig för Elmia Husvagn Husbil.

Varje år bor 10 000 campare på Elmia Husvagn Husbil, 5 000 på campingen och 5 000 på Elmiaområdets parkeringar. Område ett inne på campingen ligger närmast mässhallarna och är alltid mest populärt, och det var dessa 1 500 platser som sålde slut direkt. Men det finns många biljetter kvar, och nära mässan är det faktiskt överallt. De campare som bor längts bort på område två har lika lång väg till mässan som sträckan mellan Hall A och Hall D på Elmia.

Elmia Husvagn Husbil är ett event med massor av aktiviteter som pågår dygnet runt. Många vill se premiärvisningen av nästa års modeller, som traditionsenligt sker på mässan. För branschen innebär mässan också stora affärer. Drygt 20 procent av branschens totala årsförsäljning sker under de intensiva mässdagarna.

Efterlängtad extradag

En av årets stora efterlängtade nyheter, som säkert bidrar till det höga biljettrycket, är att Elmia Husvagn Husbil i år utökas med en extra dag. Den första mässdagen, som tidigare varit vikt för enbart branschen, har nu även den blivit en mässdag för alla besökare. Det innebär fem dagars campingfrossa 7-11 september med nyheter, aktiviteter och socialt umgänge med andra glada campare.

Att hänga på låset efter biljetter brukar följas av att hänga på grindarna in till campingområdet. När mässan nu öppnar en dag tidigare finns viss risk att även köerna till Elmia flyttas till tisdag kväll. Men det är inget som oroar mässledningen.

— Det kan bli hur mycket kö som helst på tisdag kväll, men vi kommer inte öppna tidigare ändå. Det finns helt enkelt inte personal på plats innan onsdag morgon. Det är heller ingen fördel att stå först i kön, eftersom vi kommer att fylla våra områden bakifrån. Först in på ett område hamnar alltså längst bak, längst bort från mässan, säger Jörgen Nyström.

För mer information om Elmia Husvagn Husbil kontakta Jörgen Nyström, mässansvarig, tel: 036-15 22 30, eller Alexandra Rönnqvist, kommunikationsansvarig, tel: 036-15 22 15