Elmia Wood är världens största skogsmässa och arrangeras var fjärde år i skogarna söder om Jönköping. Den 7-10 juni 2017 är det dags igen!

Skogsjätte laddar för ännu större utrymme

Världens största skogsmässa fortsätter att höja ribban för internationella skogsmässor. Om ett år är det äntligen dags för Elmia Wood, som bjuder upp med ännu större plats än tidigare för att visa upp alla nyheter för hela logistikkedjan, från planta till industri.

– Vi satsar ännu mer på att visa bredden i skogsarbetet och effektiva, praktiska tillämpningar. Det blir även slutavverkning i full fart, där maskinerna får bekänna färg, säger Jakob Hirsmark, mässansvarig för Elmia Wood.

Modernt skogsbruk handlar om effektiv produktion och en logistik som måste fungera hela vägen från planta till industri. Elmia Wood den 7-10 juni 2017 sätter fokus på helheten på flera plan. En av nyheterna är en arena för slutavverkning på över sju hektar, Final Felling Arena. Här visar de ledande leverantörerna upp sina skördare i full produktion inför publiken, som kan se och jämföra maskinerna och deras prestationer.

Logistik och drönare

Ett annat nytt område på Elmia Wood blir Load & Transport, som samlar allt som rör skogens logistik. Här kan besökarna se produkter och tjänster för underhåll och nybyggnation av skogsvägar, transporter och virkeshantering på terminaler.

– Produkterna har funnits tidigare på mässan, men nu samlar vi allt på ett särskilt område för att göra det mer överskådligt, säger Jakob Hirsmark.

Obemannade flygande farkoster har gjort sin entré i skogsbruket. Än så länge är det en spännande framtidsteknik med begränsad praktisk användning, men nu står drönarna på tröskeln till att bli en självklar del av skogsbruket. På Elmia Wood kommer drönarna att få ett särskilt område, Drone Zone, där besökarna kan bilda sig en uppfattning om vad den nya tekniken kan tillföra.

Innovationernas mässa

Elmia Wood är den självklara platsen för skogens senaste innovationer, att möta marknaden och världen. Både världsledande tillverkare och enskilda konstruktörer bidrar till att göra Elmia Wood till världens viktigaste arena för att visa nya produkter och nya idéer för ett effektivt skogsbruk. Hela den nordiska kortvirkestekniken med skördare och skotare lanserades och visades till exempel på Elmia Wood, och många skogsmaskiner har mött publiken för första gången i skogarna utanför Jönköping.

Traditionellt lockar världens största skogsmässa drygt 500 utställare och runt 50 000 besökare från världens alla kontinenter.

— Bokningstrycket bland utställarna är högt. Så här ganska exakt ett år före mässan är många platser redan bokade, säger Niklas Lundgren, säljansvarig för Elmia Wood.

____________________________________________________________________________________________________

För mer information om Elmia Wood kontakta Jakob Hirsmark, mässansvarig, tel: 036-15 22 14, mail: jakob.hirsmark@elmia.se