​Solbil, elcyklar och gröna upplevelser på Klimatveckan

​Solbil, elcyklar och gröna upplevelser på Klimatveckan

Nu är det dags igen för Klimatveckan – en vecka full med nyttig kunskap och aktiviteter för en klimatsmart framtid. Klimatveckan kommer att märkas på många sätt runt om i länet 25-30 maj. Passa på att gå en miljövänlig stadsvandring, testa en elcykel och smaka på mat som är smart för vårt klimat!

– Det känns roligt att Elmia får arrangera Klimatveckan även i år. Vi har gjort en stor resa sedan förra året, framför allt har vi breddat och utvecklat veckans programinnehåll och aktiviteter, säger Tanja Lundberg, projektledare för Klimatveckan.

Klimatveckan engagerar många företag, skolor, föreningar och privata aktörer, som under hela veckan bjuder på olika aktiviteter över hela länet. Onsdagen den 27 maj arrangerar Bonätverket, en rad aktörer på bostadsmarknaden, en inspirerande upplevelsevandring genom Jönköping där de som följer de gröna spåren bland annat får prova elcyklar, bjuds på kunskap om bra matval för miljön och får se kreativa exempel på återvinning. En rad utställare finns på plats längs vandringsstigen i city och bjuder på en två timmars ”minimässa” fylld av klimatsmarta idéer och produkter.

Onsdagen den 27 maj visas också den unika Solbilen på Campus – Högskolan i Jönköping. Då presenteras också årets team i World Solar Challenge 2015 i Australien, där Solbilen ska tävla och representera Jönköping University, Sverige och Norden. Högskolan har under sin Klimatdag flera öppna föreläsningar på temat klimat.

Klimat och hållbarhetsfrågor

Bakom projektet med Klimatveckan står Klimatrådet i Jönköpings län, som i dag har runt 50 medlemmar, allt från skolor och företag till länets alla kommuner.

Syftet med Klimatveckan är att sprida kunskap om klimat och hållbarhetsfrågor med det övergripande målet att Jönköpings län ska vara ett Plusenergilän år 2050, det vill säga ett län som producerar mer energi än vad som förbrukas. Produktionen av förnybar energi ska också bli ett överskott som kan användas utanför länet, samtidigt som växthusgaserna sänks till låga nivåer.

Jönköpings län ligger långt fram i klimatarbetet jämfört med andra län och producerar i dag 18 procent av sin egen el. Med en första målsättning på att länet ska vara till 50 procent självförsörjande år 2020 anses målet om att bli ett Plusenergilän vara väl inom räckhåll.

– Vårt mål är att inspirera företag och privatpersoner till att engagera sig mer i klimat- och hållbarhetsfrågor. Förhoppningsvis kan också Jönköpings län påverka andra län att arbeta mer aktivt för ett hållbart samhälle, säger Tanja Lundberg.

Klimatveckan invigs i Rydbergssalen på Kongresshuset på Elmia måndagen den 25 maj klockan 13. Tisdagen den 26 maj hålls Klimatkonferensen, som är en del av Klimatveckan och förra året samlade över 600 deltagare. Årets tema är tillväxt och klimat och hur man kan kombinera det.

Program för Klimatveckans aktiviteter och föreläsningar finns på hemsidan, http://klimatveckan.klimatradet.se/

För mer information om Klimatveckan kontakta Tanja Lundberg, projektledare, tel: 036-15 21 03