Årets stora satstning "Den Klimatsmarta Trädgården" som gjordes i samarbete med Hasselfors Garden blev en succé!

Summering av Elmia Garden 2023: Upplevelser och möten i branschens berså

Tre innehållsrika dagar på trädgårdsmässan Elmia Garden är över och kan summeras som en perfekt kombination av möten, affärer och upplevelser. Den välfyllda mässhallen med branschens ledande utställare berikades med upplevelser som Den Klimatsmarta Trädgården, Flower Grand Prix och en stor trendutställning.

Med ny logga och ny slogan välkomnade vi in till ”branschens berså” – vårt gröna omslutande rum där goda affärer kunde göras och förtroliga samtal kunde föras.

På årets mässa byggde vi vidare på det som var populärt under Elmia Garden 2022 – nämligen att satsa på upplevelsesdelen, vilket vi anser skapar en mer komplett mässupplevelse. Redan i Lobby Syd möttes besökarna av tävlingen Flower Grand Prix för att sedan i hall C kunna uppleva både ”Den Klimatsmarta Trädgården”, inspirerande föreläsningar samt trendutställningen av Elmia Garden Trends 2024. Hallen smyckades även med en miniutställning signerad Annika Christensen samt fantastiska blomstrande arrangemang skapade av toppfloristerna Heidi Mikkonen, Sara-Lisa Ludvigsson och Fredrik Larsson som komplement till deras föreläsningar.

-Vi har haft tre riktigt bra dagar med positiva ord från både utställare och besökare. Vi är glada att se att våra fortsatta satsningar på upplevelser uppskattas! Det har även varit full fart inne på mässgolvet med många bra möten och affärer mellan utställare och besökare. I år gick mässan parallellt med Elmia Park vilket framför allt innebär en positiv möjlighet för våra besökare till en utökad mässupplevelse, säger Linn Heimdal, mässansvarig för Elmia Garden.

Utställarnas ord om Elmia Garden

Flera av Elmia Gardens utställare vittnar om en positiv mässupplevelse:

-Elmia är en jättebra mässa för oss. Vi hade en helt fantastisk dag igår. Folk är så positiva. Det är många som ser ljust på framtiden och det är stor skillnad mot förra året. Det känns väldigt roligt, säger Malin Anderberg, VD på Västanvinden.

-Elmia Garden är jätteviktig för oss. Det är bra med teknik och telefon men att få ett ansikte på en inköpare betyder mycket för relationerna. Vi har haft fantastiska samtal med kunder och har också fått mycket beröm för vår monter. För oss är det så värdefullt, säger Elin Burén, varumärkes-, press- och odlingsansvarig på Nelson Garden.

-Elmia Garden betyder väldigt mycket för oss. Det är faktiskt den enda mässan vi ställer ut på. Det är den största trädgårdsmässan enligt oss och eftersom de flesta kunder finns i närheten så kan vi inte missa den, säger Martin Ohlsson, Marknadschef på HPJ Garden.

Den Klimatsmarta Trädgården

En av mässans stora satsningar var Den Klimatsmarta Trädgården som Elmia Garden byggde upp och arrangerade ihop med Hasselfors Garden i hall C. Den Klimatsmarta Trädgården är en förlängning på förra årets succé med ”Elmia Garden-butiken”. Det utbildande konceptet fortsatte, men i en helt ny tappning och form. Besökarna fick vandra igenom en uppbyggd trädgård där Hasselfors gav enkla klimatsmarta val på vägen, anpassade för branschen.

En gång om dagen höll Hasselfors sin mycket välbesökta föreläsning ”(Så bygger du en) klimatsmartare trädgård” på plats. Men trädgården var fylld av intresserade besökare under hela mässan. Kul!

Flower Grand Prix avgjort i en elit-och debutantklass

Under mässans två första dagar arrangerades den prestigefyllda blomsterbinderitävlingen Flower Grand Prix i en elit- och en debutant-klass. De tävlande fick två olika uppgifter att lösa på plats. Elitklassen skapade en stjälkstående begravningsbukett i sin första uppgift samt i den andra uppgiften blomsterarrangemang placerade i två långsmala underlag som tillsammans skulle skapa en helhet. Temat som tolkades i tävlingen var trenden ”Northern Garden” från Elmia Garden Trends 2024.

Vinnaren i elitklassen blev Maria Walgren från Floristkompaniet. I debutantklassen stod tillslut Carolina Håkansson från Kyrkhultsblomman AB som en värdig vinnare.

Läs gärna mer om tävlingen här.

Utökad möjlighet till upplevelse på Elmia Park

I år gick Elmia Garden samtidigt som mässan Elmia Park – Sveriges största mässa för utemiljöer. Våra besökare fick därför, på samma biljett, även möjlighet att uppleva Elmia Parks stora utbud av utställare, föreläsningar och aktiviteter. Likaså kunde Elmia Parks besökare inspireras av Elmia Gardens utbud.

Vi tackar både utställare, besökare och press för en fantastisk mässa och ser fram emot att träffa er igen 2-3 oktober 2024. Fram till dess hörs vi via våra Sociala medier - @elmiagarden

Elmia Garden är en attraktiv trädgårdsmässa där du som jobbar i branschen gör affärer, får inspiration och möts med likasinnade. Här hittar du de ledande aktörerna inom växtmaterial, odlingsteknik, krukor, trädgårdsdekorationer och övriga tjänster och produkter inom den gröna näringen.

Linn Heimdal

Mässansvarig Elmia Garden +46 36 15 20 91