Svensk innovationskraft på Agritechnica

Nio företag och organisationer visar gemensamt upp svensk innovationskraft på lantbrukets världsutställning Agritechnica 8-14 november. Elmia AB i Jönköping är med i denna satsning. Men lika viktigt som att visa upp sig på mässan är att fånga upp trender och ny teknik för fortsatta innovationer.

Den gemensamma satsningen går under namnet Swedish Innovation Power. Budskapet är att Sverige har ovanligt god jord för gröna innovationer, som genom åren har skapat många exportframgångar.

I den svenska paviljongen medverkar de fyra företagen ED Biogas, Smartplanes, Gothia Redskap och SSAB, som alla fyra är exempel på hur svenska innovationer skapas i olika former av nätverk.

ED Biogas har utvecklat en biogasreaktor för småskalig energiproduktion bland annat inom lantbruket. Reaktorn utvinner mer energi på kortare tid till lägre kostnad än befintlig teknik. Nu tar företaget steget ut på den internationella marknaden med den svenska samverkansmodellen.

– Vi ställer ut på Agritechnica för att hitta samarbetspartners och licenstagare i andra länder, säger Ove Nyman på ED Biogas.

Letar återförsäljare

Smartplanes utvecklar obemannade flygplan som med hjälp av olika sensorer övervakar stora arealer och Gothia Redskap tillverkar maskinsystemet Cameleon för effektiv växtodling utan bekämpningsmedel. Systemet utvecklas under fältmässiga förhållanden, tillsammans med kunder och Hushållningssällskapet. Resultatet är ett banbrytande och moduluppbyggt system för sådd, gödning och ogräshantering.

– Tack vare den svenska paviljongen kommer vi snabbare ut på den internationella marknaden. Vårt mål är att hitta återförsäljare utanför Sverige, säger Lars Askling på Gothia Redskap.

Det fjärde företaget är ståltillverkaren SSAB, som med sitt världsledande kunnande inom höghållfast stål och konstruktion kan förverkliga goda idéer och göra dem till innovationer.

Forskning och mötesplatser

Forskningen representeras av JTI – Swedish Institute of Agricultural and Environmental

Engineering och Linköpings universitet. JTI forskar bland annat om framtidens fossilfria jordbruk i ett varmare och fuktigare klimat och Linköpings universitet driver projektet Grönovation i syfte att förstå och förbättra innovativa processer.

I paviljongen finns även tre mötesplatser för svenskt lantbruk.

– För vår del handlar det om omvärldsbevakning. Vi finns på plats i Hannover för att hitta trender och ny teknik, bland annat inom IT, GPS och sensorteknik, säger Helene Oscarsson, som är koordinator för Vreta Kluster, en utvecklingsarena för innovationer inom de gröna näringarna.

De andra två mötesplatserna är Torpa Gård och Elmia. Torpa Gård arrangerar minimässor och erbjuder möjligheter till produktdemonstrationer och provningar. Elmia är Sveriges ledande mässarrangör inom de gröna näringarna.

– Som en viktig mötesplats för svenskt lantbruk är det självklart för oss att medverka till att näringens innovationskraft får spridning utanför landets gränser, kommenterar Maria Lindsäth, mässansvarig för Elmia Lantbruk.

För mer information om Elmia Lantbruk kontakta Maria Lindsäth, mässansvarig, 036-15 22 28, maria.lindsath@elmia.se

Läs mer här:

Folder Sweden Innovation Power: http://bit.ly/1P4VeLn