Välkommen till tre mässor med gemensamt tema – ett hållbart samhälle

30 september - 2 oktober genomförs tre mässor parallellt på Elmia i Jönköping. Det är VA-mässan, Fjärrvärmemässan och Elmia Avfall & Återvinning. Dessa är tre sidor av samma sak – ett hållbart samhälle. Välkommen att ackreditera dig!

Tonen anslås redan vid invigningen den 30 september kl 10.00. Under ledning av professor Tomas Kåberger blir det paneldebatt där de tyngsta beslutsfattarna från respektive bransch medverkar. Det är generaldirektörerna från Naturvårdverket och Havs- och Vattenmyndigheten samt högsta ledningarna från Svensk Fjärrvärme, Avfalla Sverige, Svenskt Vatten och Varim.

Över 400 utställare finns på plats, liksom myndigheter, universitet och andra aktörer. Det är med andra ord ett bra tillfälle att få en överblick över och svar från tre branscher.

Mässorna bjuder på viktiga och intressanta seminarier. Det blir ett välmatat program med över 200 föreläsare och programpunkter. Här är några exempel:

• Utmaningar för dricksvattenförsörjningen. Om cyanobakterier, algtoxin och andra hot mot ett tjänligt vatten. Och vad händer om vattenförsörjningen slås ut i en storstad?

• Första studien av energibalansen i Europa på regional nivå presenteras.

• Avfall som energi – hot eller möjlighet?

Andra ämnen är fjärrvärmevärmda tvättmaskiner, läkemedelsrester i avloppsvattnet och export av svenskt avfallskunnande. Seminarier och mässor är kostnadsfria för ackrediterade journalister.

Nordens ledande mötesplats

– Lika viktigt som det fullmatade programmet är att så många från tre branscher kraftsamlar runt ett gemensamt tema, det hållbara samhället. Hit kommer myndigheter, universitet och de tre branschernas företag och organisationer. Tillsammans bildar de ryggraden för ett hållbart samhälle, säger Jakob Hirsmark, affärsutvecklingschef på Elmia.

Ett annat intressant inslag på mässan blir guidade temavandringar till utställare inom ett visst ämnesområde. Journalister är välkomna att följa med.

Välkommen att ackreditera dig till Nordens ledande mötesplats för ett hållbart samhälle!

Projektteamet för VA-mässan, Fjärrvärmemässan och Elmia Avfall & Återvinning

För mer information och kommentarer om mötesplatsen: Jakob Hirsmark, Elmia AB, 036-15 22 14, jakob.hirsmark@elmia.se

Presservice: Veronika Albert, marknadskommunikatör, Elmia AB, Tel 036-15 22 34, veronika.albert@elmia.se

Boka boende genom Jönköpings Hotell- och Konferensbokning, tel 036-10 71 71, booking@reservationjonkoping.se