Var finns lantbrukets bästa innovationer?

Var finns lantbrukets bästa innovationer?

Framtiden för svenskt lantbruk drivs av goda idéer och smarta innovationer. Elmia Lantbruk delar i samband med varje mässa ut det prestigefyllda priset Elmia Lantbruk Innovation Award, en utmärkelse med syftet att lyfta ny och innovativ teknik inom lantbruket. Nu är det dags att anmäla nya bidrag – var finns nästa vinnande innovationer?

– Det finns en stark innovationskraft inom svenskt lantbruk, driven av både intresse för ny teknik och behovet att öka produktivitet, lönsamhet och konkurrenskraft. Svenskt lantbruk har särskilda behov både genom vårt klimat och våra naturförhållanden. De svenska teknikföretagen är också skickliga på att ta fram och demonstrera nya lösningar, säger Per Frankelius, forskare vid Linköpings Universitet och även en av deltagarna i juryn för Elmia Lantbruk Innovation Award.

Han har forskat i flera år på innovationer inom lantbruket och vet vilken tydlig roll mässor har för att visa upp nya produkter.

– Mässor är den viktigaste kanalen för att göra insteg med produkter inom lantbruket. De är som en enda stor testbädd för framtidens lösningar med både spridning av nyheten till potentiella kunder och möjlighet för innovatörerna att få direkt feedback på sina koncept. De får det från experterna – de kunniga personer som ska ha nytta av innovationerna, nämligen besökarna på mässan, säger Per Frankelius.

Tre av fyra guldmedaljer

Utmärkelsen Elmia Lantbruk Innovation Award finns i både guld- och silvernivå. Fyra produkter fick guld senast Elmia Lantbruk Innovation Award delades ut, 2016. Moocall Ltd fick guld för sitt kalvningslarm och John Deere tog hem hela tre guldmedaljer. De fick guld för sin skördetrösksimulator GoHarvest Premium, rensverket Dyna-Flo Plus och viktfördelaren EZ Ballast för traktorer. John Deere tog även hem en silvermedalj för sitt stendetekteringssystem John Deere Stone Detection.

– Utmärkelserna är ett väldigt viktigt marknadsföringsverktyg för oss, som vi använder ut till marknaden. Det är väldigt tuff konkurrens och vi försöker hela tiden vara först ut med nyheter och innovationer. Utmärkelserna är en bekräftelse på att vi lyckats med det, säger Håkan Westesson, försäljningschef på John Deere i Sverige.

John Deere återvinner varje år en stor del av sin försäljning tillbaka till utvecklingsavdelningen.

– Det gör också utmärkelserna ännu mer värdefulla för oss här i Sverige, eftersom de blir ett kvitto på att vi tar fram rätt produkter till den svenska marknaden, säger Håkan Westesson.

Bedömning av jury

Bidrag till Elmia Lantbruk Innovation Award kan anmälas fram till den 28 februari. En jury går därefter igenom anmälningarna och nominerar bidrag som anses vara innovativa och tekniskt nya produkter. I ett andra steg bedöms sedan de nominerade bidragen utifrån hänsyn till miljö, arbetsmiljö, produktkvalitet, djurvälfärd och ekonomi.

Valören som respektive bidrag premieras för avslöjas i september, och prisutdelningen sker sedan på Elmia Lantbruk i oktober.

– Målet med utmärkelserna är att stötta utvecklingen av svenskt lantbruk och att uppmärksamma teknik som utvecklar lantbruket att bli lönsamt och hållbart, säger Maria Lindsäth, projektledare för Elmia Lantbruk och ordförande för juryn för Elmia Lantbruk Innovation Award.

Mer information

Läs mer om Elmia Lantbruk Innovation Award här: www.elmia.se/lantbruk/innovation-award

Kontakta Maria Lindsäth, projektledare, tel: 036-15 22 28, eller Veronika Albert, kommunikationsansvarig, tel: 036-15 22 34