Viktiga samhällsfrågor tog plats på transportmässor

Viktiga samhällsfrågor tog plats på transportmässor

Diskussioner om höghastighetståg, planer för framtida satsningar på vägar och matchmaking mellan företag satte fart på Sveriges största och ledande transport- och infrastrukturmässor, Elmia Future Transport, Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Road. Under tre dagar stod Sveriges och Nordens transportfrågor i fokus med en rejält ökad andel internationella intressenter på plats i Jönköping.

På tre dagar avverkades närmare 100 seminarier om vägar, järnvägar och spårvägar i Sverige och i Norden. Mycket handlade om de framtidssatsningar som behöver göras fram till år 2050, till exempel dragningen av höghastighetsjärnvägar och dubbelspår i södra Sverige.

Matchmakingen på Elmia blev en succé med cirka 1 000 bokade möten mellan 100 deltagare. Både Trafikverket och NCC tog chansen att leta nya samarbetspartners. Trafikverket sökte leverantörer till tolv olika projekt, och projektmedlemmarna presenterade sina respektive projekt.

– Det betyder väldigt mycket för oss i vårt arbete att försöka attrahera fler internationella leverantörer. Det är en stor möjlighet både för oss och för dem, säger Camilla Ahston, internationell strateg på Trafikverket.

Bra start för nya mässa

Parallellt med Elmia Future Transport arrangerades Elmia Nordic Rail, Nordens ledande järnvägsmässa, och för första gången i år också mässan Elmia Nordic Road, nykomlingen i den stora transportfamiljen. Elmia Nordic Road är en mässa för vägen, dess infrastruktur och underhåll.

En av premiärutställarna var Saferoad Traffic AB, som tillverkar och distribuerar trafiksäkerhetsprodukter som till exempel skyltar, belysningsstolpar och väg- och broräcken.

– Vi valde att vara med på Elmia Road för att vi tror att det här är en bra framtida plattform för oss och vi vill gärna vara med och bidra till utveckling av den här mässan. Sedan 1 juni har fyra bolag slagits ihop och vi går nu under ett och samma varumärke och för oss är det en bra plats att marknadsföra det på. Vår upplevelse är att det är en trevlig mässa med ett jämnt och bra flöde av besökare, säger Rickard Kronqvist, marknadschef på Saferoad Traffic AB.

Ökat internationellt intresse

Andelen internationella utställare ökade i år med 20 procent jämfört med den föregående mässan 2013, och tongångarna var överlag mycket positiva både på mässgolvet bland utställarna och i konferenslokalerna.

– Det är en mycket internationell mässa och mötesplats med fokus på både Sveriges och Nordens infrastrukturfrågor och vi noterar att intresset växer från internationella intressenter som vill vara med och både investera och leverera. Just kombination av produktutställning och högintressanta ämnen, ett smörgåsbord av seminarier där man kan träffa allt från experter på små detaljer till företrädare för stora visionära projekt för framtiden, är väldigt lyckad. Den nya mässan Elmia Nordic Road passar också väldigt bra in i mässfamiljen. Det handlar ju ofta om samma frågor som i all annan infrastruktur, säger Jörgen Nyström, mässansvarig för Elmia Future Transport, Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Road.

De tre mässorna samlade 6 157 deltagare tillsammans.

För mer information om Elmia Future Transport, Nordic Rail och Nordic Road kontakta Jörgen Nyström, mässansvarig, tel +46 (0)36 15 22 30, jorgen.nystrom@elmia.se, eller Alexandra Rönnqvist, kommunikationsansvarig, tel +46 (0)36 15 22 15, alexandra.ronnqvist@elmia.se