ELON blir delägare i Hemmy - ska bygga ledande e-handelsbolag

ELON, Sveriges största vitvarukedja och Hemmy, en snabbväxande e-handelsaktör, har beslutat att inleda ett samarbete som inkluderar ett korsägande mellan de två företagen. Målet är att erbjuda branschens mest attraktiva och smidiga köpupplevelse.

”Samarbetet förenar det bästa av två världar, där ELONs lokala butiker och kompetenta butiksmedarbetare förenas med Hemmys e-handelskompetens, moderna plattform och affärsmodell,” säger Stefan Lebrot, VD på ELON.

”Tillsammans kommer vi kunna fortsätta satsa på att ligga i framkant när det gäller kundupplevelser och värde för pengarna,” säger Paul Fischbein, medgrundare och styrelseordförande i Hemmy.

ELON är med över 4 miljarder kronor i omsättning och cirka 350 butiker Sveriges största vitvarukedja. Hemmy har på ett halvår nått framgång på e-handelsmarknaden med en rullande årsomsättning över 50 miljoner kronor genom ett väldigt starkt fokus på hög kundupplevelse.

Fokus på kundupplevelser
”Vid sidan av vårt fokus på att utveckla upplevelserna i våra fysiska butiker har vi också satsat mycket på vår digitala transformation och samarbetet är ett viktigt steg i den resan,” säger Stefan Lebrot på ELON. ”Tillsammans med Hemmy kommer vi kunna förena effektiva nätplattformar och leveransmodeller med attraktiva butiker och lokal närvaro.”

”Jag har alltid varit imponerad av ELONs förmåga och position på vitvarumarknaden. Hemmy har haft en mycket bra start och fått väldigt höga kundbetyg. Hög kundnöjdhet är centralt för Hemmy och tillsammans med den kompetens och de resurser som vi får tillgång till via ELON ser vi framför oss en spännande framtid,” säger Paul Fischbein.

Start 1 oktober
Företrädare för de båda företagen har skrivit under samarbetsavtal som inkluderar korsägandet men är villkorat av ett stämmobeslut inom ELON vid extra bolagsstämma som är planerad till den 7 september. Samarbetet förväntas inledas 1 oktober.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Camilla Waldmark, PR- och kommunikationsansvarig ELON Group, tel 070-570 11 94, camilla.waldmark@elongroup.se