Försäljningsdata avslöjar årets julklapp

”Konsumenterna har sällan fel och med vår försäljningsstatistik ser vi tydliga trender inför de stundande julhelgerna,” säger Camilla Waldmark, PR & kommunikationsansvarig på Elon. ”Vi är också den enda kedjan i branschen som finns på så många orter runt om i Sverige, och därför kan vi säkerställa att vi fångar in både stad och landsbygd i våra prognoser.”

Utifrån detta har Elon utsett årets julklapp till…

Årets julklapp 2019 är produkter till det smarta hemmet

Det har pratats om produkter till det smarta hemmet under ganska lång tid, men det är först i år som de blivit verkligt tillgängliga och relevanta för den bredare massan,” säger Joseph Danielsson, kategoriansvarig på Elon. ”Numera så finns produkter i alla prisnivåer och populära produkter som röstassistenter finns numera på svenska.”

Knyter an till hållbarhetsfokus

Produkter till det smarta hemmet kopplar också an till det fokus på hållbarhet och klimat som vuxit sig allt starkare i samhället.

”Smarta produkter i hemmet kan hjälpa oss att effektivisera allt från belysning till uppvärmning och det ligger verkligen rätt i tiden,” säger Joseph Danielsson. ”Det som förut sågs som science fiction är numera vardag för många svenskar.”

Bara början

Produkter till det smarta hemmet, med allt från övervakningskameror till robotdammsugare, har genom produktutveckling blivit enklare att använda och integrera med andra produkter i hemmet. Det gör att det är enklare för konsumenter att få ut ett verkligt värde av investeringen.

”Trots detta är det rimligt att säga att vi endast är i början av utvecklingen inom detta område,” säger Joseph Danielsson. ”Vi kommer nog få se ännu fler spännande användningsområden framöver, när exempelvis smarta vitvaror kan kopplas samman med allt populärare tjänster som hemleverans av matkassar.”

Joseph Danielsson kategoriansvarig på Elon Group
Mobil: + 46 70 539 03 09