Svenskar prioriterar hemmamatlagning och välfyllda kylar i pandemin

En ny undersökning från YouGov på uppdrag av Elon visar att fler än hälften av svenskarna lagar mat hemma varje dag. Pandemin har påverkat matvanorna i hemmen och nästan var tredje svensk lagar nu mer mat hemma än innan.

”Undersökningen visar att 54 procent av svenskarna lagar mat hemma minst en gång om dagen,” säger Hans-Eric Schultz, Försäljningsdirektör på Elon.

Undersökningen visar att pandemin lett till förändringar i svenskarnas matvanor, och det är framför allt de yngre som numera lagar mer man hemma än tidigare. 29 procent av svenskar generellt lagar nu mer mat i hemmet än innan pandemin och bland de yngre ser vi en ännu högre, 35 procent.

”Pandemins restriktioner har fått många att spendera mer tid i hemmet och laga mer mat i sina egna kök,” säger Hans-Eric Schultz på Elon. ”Undersökningen visar också tydligt att det framför allt är de yngre i vårt land som lagt om vanorna från utemat till hemmalagat.”

Så ofta lagar vi mat hemma en vanlig vecka

• Flera gånger varje dag – 15%
  • Minst en gång varje dag – 39%
  • 4-6 gånger på en vecka – 27%
  • 1-3 gånger på en vecka – 13%
  • Mer sällan – 5%
  • Jag lagar aldrig mat själv – 1%

Hamstring och extrafrysar

Den ökade matlagningen i hemmet har också lett till mer välfyllda kylskåp. Fler än var femte svensk, 21 procent, har en mer välfylld kyl nu än innan pandemin startade. Kylen är också den vitvara som nästan hälften av svenskarna, 48 procent, tycker är viktigast i sitt kök. Under hamstringsfasen förra våren, när vissa hushållsvaror tog slut i livsmedelsbutikerna, fanns det en del som såg över möjligheten att utöka kapaciteten hemma. 5 procent övervägde att köpa en extra frys under den perioden, och 7 procent av svenskarna gjorde slag i saken och köpte en.

”Det här märktes tydligt i butikerna under förra våren då många kom in och ville veta mer om olika frysalternativ för att kunna lagra mat,” säger Hans-Eric Schultz på Elon. ”Det senaste året allt fler lagt mer fokus på hemmet och försökt hitta lösningar som både får oss att känna oss trygga och bekväma i vardagen.”

För mer information kontakta:

Hans-Eric Schultz, Försäljningsdirektör Elon Group
Mobil: +46 (0)70 372 00 36
hans-eric.schultz@elongroup.se

Camilla Waldmark PR & kommunikationsansvarig Elon Group
Mobil: +46 (0)70 570 11 94
camilla.waldmark@elongroup.se

• undersökning
  • kök
  • yougov
  • köksvanor

Elon är ett ledande företag för den frivilliga fackhandeln inom hemprodukter, och som finns i de nordiska länderna Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. I Sverige finns idag ca 320 Elon-butiker. Elons fokus ligger på vitvaror och andra hushållsprodukter som gör kundens vardag lite enklare. Elon finns med kunskap och service på en ort nära kunden, men valet att handla på Elons hemsida och att få varan hemlevererad – eller själv hämta ut i närmaste butik - finns även. Butiken kan också vara behjälplig med bortforsling av kundens gamla vitvara och hjälpa till med installation av den nya produkten.