Ny bok: Superswede - Hagströms gitarrer 50 år

Pressrelease från bokförlaget Reverb
SUPERSWEDE - HAGSTRÖMS GITARRER 50 ÅR
Ny bok om en stor svensk musikexport

OM BOKEN

År 1958 började musikföretaget Hagström att bygga gitarrer i sin fabrik i Älvdalen. Man hade insett att dragspelsepoken var på väg bort och att den nya tidens rockmusik fordrade elgitarrer. I år är det alltså 50 år sedan den största svenska elgitarrtillverkningen startade på allvar. Hagström blev under 1960-1970-talen en av de ledande elgitarrtillverkarna i världen, och ett exempel på hur elektroniska innovationer kopplades till svensk design.

Totalt spreds närmare 200 000 Hagström-gitarrer och -elbasar över världen. Vissa år under 1960-talet såldes så mycket som 90 procent på export.

Artister från ABBA till Zappa har spelat på Hagström-gitarrer. Andra är Elvis Presley, Paul McCartney & Wings, Jimi Hendrix och The Eagles. I Sverige användes Hagström av de flesta svenska 60- och 70-talsartister och i dag spelar grupper som The Cardigans och Sahara Hotnights på Hagström, liksom de nya dansbandsfavoriterna Larz Kristerz.

Super Swede - Hagströms gitarrer 50 år är en rikt illustrerad skildring (mer än 400 bilder) av praktiskt taget alla Hagströms gitarrer, från de första elgitarrexperimenten i Falun i slutet av 1940-talet och fram till i dag, då de licenstillverkas i Kina.

OM FÖRFATTAREN

Mikael Jansson är skribent i svenska och utländska facktidningar. 2006 publicerade han en bok om AB Albin Hagström, "Musik för miljoner" och 2007 en bok om det svenska musikföretaget EBS.

Mikael Jansson nås på tel 0733-707 111, mikjans@gmail.com. Han kan också bistå med illustrationer.

FÖR MER INFORMATION ELLER RECENSIONSEXEMPLAR:

Fredrik Öster, fredrik@reverb.nu, tel 0707-74 70 26.