Ementor säljer virtuell infrastruktur till Älmhults kommun

(Sverige) Ementor har levererat en totallösning för en virtuell infrastruktur till Älmhults kommun till ett värde av 1,1 MSEK. Lösningen har lett till stora besparingar för kommunen samt ökat tillgängligheten och serverkapaciteten. Med en konsoliderad servermiljö har Älmhults kommun frångått en traditionell servermiljö bestående av en fysisk server för varje funktion. IT-miljön kan nu i stället anpassas efter de behov som krävs för kommunens verksamhet. Kommunen löser sina problem med utrymmesbrist, behov av ökad kapacitet, tillgänglighet dygnet runt och anpassningsförmåga för framtida utveckling. Målsättningen var att skapa en flexibel, kostnadseffektiv, redundant och framtidssäker infrastruktur. "Ementor visade oss denna lösning, som var exakt det vi önskade oss och hade sneglat mot tidigare. Vi har sparat stora belopp eftersom vi slipper utvidga vår serverhall, har minskat elförbrukningen med 50 procent och ökat kapaciteten så att vi klarar oss flera år utan inköp av nya servrar. Vi har samtidigt ökat hastigheten i nätverket och kan arbeta effektivare samt säkrat en konstant tillgänglighet dygnet runt. Det är helt fantastiskt ", säger Robert Palmqvist, driftsansvarig IT på Älmhults kommun. Kostnaden för den virtualiserade miljön räknar kommunen med att snabbt tjäna in när budgeterade serverinköp inte längre behövs. "Älmhults kommun har verkligen förstått nyttan med virtualisering och tagit konsekvensen av detta. Nu står de rustade att möta kommande utmaningar flera år framöver. I en vanlig servermiljö utnyttjas cirka fem, tio procent av kapaciteten. Nu har de fått ett maximalt utnyttjande av sina servrar samtidigt som tillgängligheten är i det närmaste hundraprocentig", säger Johan Rittner, VD Ementor Sverige AB. Den implementerade lösningen bygger på ett lagringsnätverk från HP, med bladservrar och ett virtualiserande lagringssystem, samt virtualiseringsprogramvaran VM-ware. För ytterligare information kontakta: Johan Rittner, VD Ementor Sverige AB, mobil +46 (0)733 67 18 75, tel. +46 (0)8 566 230 08 johan.rittner@ementor.se Ementor Sverige AB är en komplett lösningsleverantör inom IT-infrastruktur. Vi erbjuder NonStop Communication med lösningar inom kommunikation, system, säkerhet och informationshantering. Ementorkoncernen som består av Ementor och Topnordic har ca 2000 medarbetare i Norden och är noterad på Oslo Børs Läs mer på www.ementor.se.

• Industri, tillverkning