TOPNORDIC tecknar exklusivt avtal med Stockholms Läns Landsting

(Stockholm ) Stockholms Läns Landsting har tecknat ett 2 årigt avtal med systemintegratören TOPNORDIC för leverans av IT-tillbehör och tillhörande tjänster. Samtliga av huvudstadens 43.000 medarbetare ska framöver hanteras av TOPNORDIC som blir exklusiv leverantör. TOPNORDIC kan nu - efter upphandlingen - offentliggöra avtalet som betingar leverans av IT-produkter och tillhörande tjänster till Stockholms Läns Landsting (SLL). TOPNORDIC blir exklusiv leverantör till SLL, som med 28.000 PC och 43.000 medarbetare nu är TOPNORDICs enskilt största kund och en av Sveriges största inköpare av IT-produkter och tjänster. "TOPNORDIC fick den högsta totalpoängen i utvärderingen av tillbehör. Det var tre anbudsgivare som ombads lämna anbud och efter utvärderingen valdes TOPNORDIC som leverantör av tillbehör under en period på 2 år med möjlighet till 2 års förlängning. Målet med avtalen är färre leverantörer och en bättre kontroll på kostnader och framtida behov. Leverantören ska ha erfarenhet, kompetens och resurser. Allt detta uppfyller TOPNORDIC och TOPNORDIC eSHOP," säger upphandlare Senad Babacic, Stockholms Läns Landsting. TOPNORDIC vann avtalet tack vare snabb leveranstid och ett brett sortiment i eSHOP, när det gäller produkter, tillbehör och tillhörande tjänster. "Från TOPNORDICs sida är vi glada och stolta över att teckna ett avtal med Stockholms Läns Landsting i hårdast möjliga konkurrens. Vi får en bekräftelse på att vår unika affärsmodell kommer att kunna hjälpa SLL och andra organisationer inom offentlig sektor att minska sina kostnader för inköp och logistik kring IT-relaterade produkter. Vi ser det här som ett första steg - men inte det sista - i vår satsning på den publika sektorn," säger försäljningsdirektör Christer Eklund, TOPNORDIC AB. Nordens störste handelsplats TOPNORDIC eSHOP är Nordens störste handelsplats över internet, och är prisbelönt av bland annat det danske Videnskabsministerium (motsvarande minestery of finance technology innovation). Samtliga av världens stora it-tillverkare och distributörer försörjer automatiskt systemet med produkter, och kunderna kan elektronisk shoppa runt efter realtidens bästa erbjudande. SLL framhäver TOPNORDIC eSHOP som avgörande för valet av TOPNORDIC som exklusiv leverantör. "Många av våra kunder har börjat upptäcka att optimering av processer och minimering av fel, ger de verkligt stora besparingsmöjligheterna. Som exempel kan nämnas elektronisk order från kundens eget ekonomisystem, elektroniske fakturor och leveransbesked samt överföring av produktkataloger till kundens eget it-system. Allt detta är funktioner som TOPNORDIC levererar till sina kunder via eSHOP. Besparingarna i processoptimering är långt större än vad man kan spara genom att köpa produkter direkt av en tillverkare" säger försäljningsdirektör Christer Eklund, TOPNORDIC AB. 24 timmar om dygnet erbjuder eSHOP snabb tillgång till fler än 120 000 artiklar, priser, lagersaldo och online-beställning. Där kunden själv avgör om man vill ha tillgång till hela eller begränsat urval av sortimentet. # Ytterligare upplysningar TOPNORDIC AB Försäljningsdirektör Christer Eklund Mobil +46 70 266 67 24 Mail: christer.eklund@topnordic.se Kort om Stockholms Läns Landsting Stockholms läns landsting omfattar hela Stockholms län med dess 1,9 miljoner invånare. Vi arbetar för länets utveckling och med att skapa ett län som du som invånare kan trivas och må bra i. Vår främsta uppgift är att se till att alla invånare har tillgång till en god och väl fungerande hälso- och sjukvård och kollektivtrafik. Det finns omkring 42 000 anställda i landstinget, men då är inte de som arbetar hos entreprenörerna till exempel inom trafiken inräknade. www.sll.se Kort om TOPNORDIC TOPNORDIC/Ementor är Nordens ledande IT-leverantör. Affärsområdena spänner över hela värdekedjan från hårdvara och mjukvara till service, installation, infrastruktur, drift och utbildning - och en prisbelönt eShop. Som en del av Ementor-koncernen, som har 2 000 medarbetare, är TOPNORDIC/Ementor representerat i hela Norden med 18 lokalkontor placerade strategiskt i Norge, Sverige, Finland och Danmark. Ementor ASA är börsnoterat i Oslo. www.topnordic.se