ETT STEG IN I FRAMTIDEN FÖR MOBIL REKRYTERING

Den nya jobbsökar appen Employchain har äntligen lanserats på både Apple App Store och Google Play i november 2021. Mobilappen erbjuder mer än 61 000 jobb från hela Sverige och tar ett ledande steg mot framtidens mobila rekrytering.

Den nya versionen av Employchain version 1.2.4 ger studenter och arbetssökande en bättre användarupplevelse av att hitta jobb i en mobilapplikation. I likhet med Tinder syftar Employchain till att göra det tråkiga och tidskrävande jobbsökandet för alla typer av arbeten, inklusive praktikplatser, bekvämt och roligt.

Användarna skapar först en profil inom fem minuter: de väljer personlig och yrkesmässig information (t.ex. färdigheter, språk, utbildning, arbetslivserfarenhet osv.), tillämpar ett platsfilter och laddar eventuellt upp viktiga dokument. Alternativt kan användarna logga in med ett klick via sitt Google- eller Facebook-konto eller genom att använda sitt Apple-ID. Alla åtgärder kan ställas in med mobila enheter. Därefter börjar swipingen och jobben kommer att visas som dejter på Tinder. Det som verkligen är unikt med Employchain jämfört med befintliga appar är förfiningen med en kompetensnivå på 1-5 och den supersnabba skräddarsyttningen av ens profil, vilket möjliggör en mycket snabbare jobbansökan.

Employchain rangordnar tiotusentals lediga jobb i ett anpassat flöde baserat på relevansen av användarens kvalifikationer och färdigheter. Dessutom kan användarna lägga till saknade färdigheter direkt från ett jobbannons istället för att redigera sin profil manuellt.

Konceptet är enkelt och intuitivt. Employchain skapar automatiskt den önskade ansökan utifrån den inlämnade personliga och yrkesmässiga informationen och skickar den via e-post till rekryterare. Aldrig har ansökningsprocessen varit så enkel och mobilvänlig.

"Employchain - Tinder för jobb"

I tider då mobil rekrytering växer för varje år är det ett stort steg för den svenska marknaden att introducera en sådan här app. Rekryteringsprocessen förutspås bli mer och mer förenklad och mobil rekrytering det nya normala. På en alltmer konkurrensutsatt marknad är det viktigt att skicka ut så många ansökningar som möjligt. Därför är webbappar inte längre optimerade, de flesta mjukvaruapplikationer övergår till att vara mobila eller hybrida vilket studier har visat.

Denna förändring gynnar både arbetssökande och rekryterare. Med den mobila rekryteringsprocessen gör Employchain det möjligt för rekryterare att nå en större pool av topptalanger genom att öka antalet ansökningar.

Uppdraget är att underlätta sökandet efter ett jobb, inte bara för svensktalande utan för alla internationella studenter som anländer varje termin, och strävar efter att göra Employchain till den nya go-to för studenter i Sverige.

Employchain innebär ett nytt sätt att söka jobb och kopplar samman bekvämlighet med en ansträngande uppgift som jobbsökning. 61000+ jobbannonser med 400 skolor och universitet som är registrerade finns tillgängliga i appen för talanger från hela Sverige att fritt upptäcka.