Trygg kraftförsörjning ger ny energi till vården i region Norrbotten

ENACO säkrar vården i Norrbotten

Region Norrbotten har efter en noggrann urvalsprocess valt Enaco Sverige AB för att säkra Sunderby Sjukhus kraftförsörjning. Sjukhuset i Luleå med 2500 anställda och 380 vårdplatser är länssjukhus för regionen och fungerar även som närsjukhus för Luleå och Boden.

Drygt en kvarts miljon människor per år nyttjar den vård sjukhuset tillhandahåller. Tillgång till stabil och säker elförsörjning 24/7/365 är bokstavligen livsavgörande, inte minst för patienter i de nästan 35 000 operationer som utförs årligen.

ENACO levererar, i samarbete med Eaton, ställverk, avbrottsfri kraft, UPS’er och batterier. Företaget kan med egen projektorganisation och 40 års erfarenhet garantera att installationer sker utan oplanerade avbrott i sjukhusets drift.

Lösningen är en förutsättning för att sjukhusets verksamhet ska kunna upprätthållas i alla delar även vid ett totalt regionalt strömavbrott. Den är också kritiskt viktig för den planerade utbyggnad av akutmottagningen som utgör en del av regionens satsning för att öka service och tillgänglighet i vården.

”Säkerhet och genomförande har högsta prioritet, det handlar bokstavligen om människors liv”, säger Robert Piotrowski, Key Account Mgr på Enaco.

För mer information: Enaco Sverige AB, 010-228 00 00.

Thomas Lundin

VD/Koncernchef +46 10 228 00 10